Egypte onderzoekt verdere uitbreidingen van het Suezkanaal om de capaciteit te vergroten, door de doorvoersnelheid te verhogen en het risico op blokkages van het scheepvaartverkeer tegen te gaan. Deze overwegingen volgen op een aanzienlijke daling van de inkomsten, doordat rederijen het kanaal omzeilen door aanvallen van Houthi-militanten.

Volgens een verklaring van Osama Rabie, voorzitter van de Suez Canal Authority (SCA), nemen de initiële beoordelingen voor een mogelijke uitbreiding ongeveer 16 maanden in beslag voor haalbaarheids-, milieu-impact-, en technische evaluaties, evenals bodem- en baggeranalyses.

De financiering van het project zou komen uit de reservering van de SCA, dat extra financiële lasten voor de algemene staatsbegroting moet voorkomen. "Dit biedt de mogelijkheid om de concurrentiepositie van het kanaal te verbeteren en grotere schepen te accommoderen," aldus Rabie in een verklaring.

De inkomsten van het kanaal staan flink onder druk, doordat rederijen vanwege aanvallen door Houthi-militanten in Jemen het kanaal, dat de kortste route is tussen Europa en Azië, vermijden.

Aanvankelijk groeiden de inkomsten uit het kanaal geleidelijk en werd in het fiscale jaar dat liep tot juni 2023 een piek bereikt van $9,4 miljard, om vervolgens in het begin van dit jaar met minstens 40% te kelderen als gevolg van de aanvallen van de Houthi's.

De mogelijke uitbreidingen zouden voortbouwen op de vergevorderde plannen om het tweede kanaal met 10 kilometer te verlengen en een gedeelte van de diepte en breedte van het kanaal te vergroten. Deze initiatieven werden versneld na de stranding van het enorme containerschip Ever Given in maart 2021, waardoor het verkeer zes dagen stil kwam te liggen.

Het Suezkanaal is een cruciale inkomstenbron voor Egypte, dat ongeveer $8,2 miljard investeerde in een kanaaluitbreidingsproject in 2015, inclusief de aanleg van een parallelle waterweg van 35 kilometer.