De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wilt dat dropshippers beter communiceren over hun lange levertijden. De ACM ontving tientallen meldingen van consumenten over lange levertijden van bepaalde webshops, tegenvallende kwaliteit van de producten en problemen met terugsturen en terugbetalen. Beide webwinkels verkopen met name kleding en maken vermoedelijk gebruik van dropshipping.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet steeds vaker dat webwinkels doen aan dropshipping, maar consumenten daarover niet goed informeren. Consumenten denken op basis van de informatie op de website dat zij iets kopen bij een Nederlandse webwinkel, terwijl de producten rechtstreeks uit bijvoorbeeld China naar de consument worden verzonden. Gevolg hiervan is dat de levertijd veel langer is dan als een product vanuit een magazijn in Nederland komt. De ACM eist dat dropshippers hun klanten duidelijk melden dat hun producten rechtstreeks worden geleverd door een andere, buitenlandse partij, vanuit welk land dat is, en wat de reële levertijd is. Een dropshipper die in Nederland is gevestigd moet ook een retouradres in Nederland hebben.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Webwinkels die producten rechtstreeks uit bijvoorbeeld China verkopen, moeten dit duidelijk en goed vindbaar op hun website vermelden. Ook moeten zij hun klanten informeren over de reële levertijd en het adres waarnaar de klant zijn aankoop kan terugsturen. Met de juiste informatie kan de consument beter kiezen bij welke webwinkel hij zijn bestelling plaatst. Als producten bijvoorbeeld rechtstreeks uit China komen, weet je dat de levertijd al snel een aantal weken is. Laat dit meewegen bij je keuze op welke website je je aankopen doet.”