Uit een wereldwijde enquête blijkt dat het merendeel van de retailers nog erg terughoudend is om te verkopen via sociale media platformen. Belangrijkste redenen zijn zorgen bij de retailers omtrent voorraadbeheer, afhandeling van retouren en refunds, verzending en fulfilment en het verwerken van betalen.

Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door de Amerikaanse verzekeringsmaatschappij Chubb onder 500 consumenten en 525 online retailers, blijkt dat 85% van de consumenten op sociale media marktplaatsen vertrouwt. Echter, een aanzienlijk aantal e-verkopers geeft aan geen vertrouwen te hebben in sociale media-platformen wat betreft voorraadbeheer (75%), afhandeling van retouren en refunds (69%), verzending en vervulling (67%), betalingsverwerking (65%) en beveiliging en privacy (58%).

Consumenten zijn enthousiaster, maar hebben ook bedenkingen. Drie op de vier consumenten die online winkelen, zowel via e-commerce als sociale media platforms, melden dat zij financiële fraude hebben ervaren. Daarnaast heeft meer dan de helft (55%) betalingen verloren zien gaan door technische storingen. Bijna acht op de tien consumenten wereldwijd zeggen dat de beveiliging van het betaalplatform hun grootste zorg is.

Verder geeft meer dan vier op de tien (42%) aan dat zij regelmatig beschadigde goederen ontvangen van e-commerce en sociale media platforms.

Uit de enquête van Chubb blijkt tevens dat jonge generaties zich comfortabeler voelen bij het winkelen via sociale media dan andere verkoopkanalen, waarbij mannen significant meer gebruikmaken van deze platforms dan vrouwen, met een verschil van 61% tegenover 31%. Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010) koopt twee keer zoveel als mensen geboren tussen 1962 en 1980 (Generatie X). In Latijns-Amerika winkelt een kwart van de respondenten meerdere keren per week online, wat twee keer zoveel is als in andere delen van de wereld. Bijna driekwart (74%) van de consumenten bezoekt en koopt minstens enkele keren per maand op e-commerce platforms, wat hoger is dan de percentages van consumenten in Noord-Amerika (62%), Europa (59%) en Azië (56%).