JD.com versloeg in het tweede kwartaal een hoop verwachtingen, maar boekte de traagste omzetgroei ooit als gevolg van de economische vertraging in China.

Het bedrijf kreeg een flinke boost door een betere winstgevendheid binnen zijn hoofdactiviteiten detailhandel en logistiek, gepaard met het jaarlijkse "618" shopping festival dat in juni in China plaatsvindt. De opbrengsten waren 39,3 miljard euro versus 38,3 miljard wat voorspeld werd, een stijging van 5,4% in vergelijking met een jaar eerder.

Van april tot en met juni ervaarde China een opleving van Covid-19, dat leidde tot afsluitingen van grote steden in het hele land, waaronder de financiële grootmacht Shanghai.

De totale economie van China groeide in het tweede kwartaal met slechts 0,4% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. Investeringsbanken hebben hun groeiprognoses van 's werelds op een na grootste economie voor 2022 verlaagd.

Geen uitzondering

JD.com is niet het enige Chinese technologiebedrijf dat te lijden heeft onder een terugval van de economische vertraging. Deze maand meldde e-commercerivaal Alibaba voor het eerst een gelijkblijvend omzet voor het tweede kwartaal, terwijl gaming en sociale mediagigant Tencent zijn eerste omzetdaling ooit rapporteerde.