Amazon heeft een nieuwe feature in de Amazon Shopping-app geïntroduceerd, wat het winkelen iets socialer maakt: Consult-a-Friend, waarmee gebruikers snel en eenvoudig feedback van vrienden kunnen aanvragen over producten in de webwinkel.

Uit cijfers van het e-commerceplatform blijkt dat klanten vaak producten delen met anderen. Volgens Amazon hebben klanten tot nu toe dit jaar miljarden keren de 'Delen'-knop in de Amazon Shopping-app gebruikt om producten te delen via berichtendiensten, sociale media-apps en e-mail.

Eerdere tests van Amazon hebben aangetoond dat klanten met name geïnteresseerd zijn in het krijgen van feedback over kleding, schoenen, elektronica en meubels. Ook zei Amazon dat Consult-a-Friend ideaal is voor vakantiewinkelen omdat het de aankoop van groepscadeaus kan stroomlijnen door ieders reacties op één handige locatie voor de koper te houden.

Hoe Consult-a-Friend te gebruiken is:

  • Selecteer een product waarover je advies wilt vragen en tik op de "Delen"-knop. Nieuwe gebruikers moeten eerst de knop "Vraag de mening van je vrienden" inschakelen. Selecteer je voorkeursberichten-app en vervolgens de ontvangers.
  • Vrienden ontvangen een bericht met een link om de Amazon Shopping-app te openen, waar ze productdetails kunnen bekijken en een snelle emoji-reactie kunnen selecteren (­čśŹ, Ôś╣´ŞĆ of ­čĄö). Ze hebben ook de mogelijkheid om commentaar toe te voegen.
  • Zodra ze antwoorden, kun je hun gezamenlijke sentiment bekijken en naar beneden scrollen om alle tekstcommentaren in de Amazon Shopping-app te bekijken.

Consult-a-Friend is momenteel beschikbaar voor alle klanten in de Verenigde Staten, Australië, België, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Mexico, Nederland, Polen, Spanje, Saudi-Arabië, Singapore, Zweden, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten en het Verenigd Koninkrijk.

Intussen is Consult-a-Friend niet de enige nieuwe functie die Amazon uitrolt om het winkelen meer sociaal te maken. Eerder dit jaar lanceerde het bedrijf Inspire, een in-app winkelervaring die gebruikers inspireert met nieuwe ideeën, helpt producten te verkennen, naadloos content te winkelen die is gemaakt door hun favoriete influencers en merken te verkennen op basis van klantbeoordelingen.

De "Create"-functie maakt het voor gebruikers makkelijk om contact te maken met andere shoppers met shoppable content. Gebruikers kunnen snel een foto of video van hun favoriete producten in de app maken, content van de telefoon uploaden, het product taggen en hun ervaring delen, andere klanten inspireren en informeren. Met de mogelijkheid om hun eigen shoppable video's en foto's te maken op Amazon, hebben gebruikers nu een visuele manier om hun unieke perspectief, ideeën en ervaringen te delen, wat een gevoel van gemeenschap bevordert en inspiratie moet opwekken.