Passa Sports, het bedrijf achter sportwebshops als TennisDirect, RunningDirect en VoetbalDirect, heeft Willem Koopmans als Chief Executive Officer (CEO) aangesteld. Sinds zijn overstap van Coolblue vorig jaar, was Koopmans eerst Chief Technology Officer (CTO) bij Passa Sports. Vanaf deze week wordt Koopmans eindverantwoordelijk voor de ambitieuze groeiplannen van het bedrijf in Europa.

Voordat Koopmans (geboren in Groningen) CTO bij Coolblue was, was hij ruim 12 jaar werkzaam bij Heineken. Zijn visie en brede ervaring op e-commerce en zijn diepgaande kennis van de sportmarkt hebben bijgedragen aan het succes van het bedrijf in het afgelopen jaar. Zijn benoeming tot CEO is volgens Passa Sports-oprichter Robert Jan Peters een belangrijke vervolgstap voor het bedrijf.

"Willem heeft sinds zijn aantreden als CTO laten zien dat hij de ideale kandidaat is om de rol van CEO op zich te nemen," aldus medeoprichter en COO Peters. "Zijn achtergrond, enorme passie voor sport en zijn visie op ons bedrijf en de markt maken hem de perfecte persoon om onze data gedreven groeistrategie voort te zetten."

Passa Sports, met een hoofdkantoor in Leiderdorp en een warehouse van 25.000 m2 in Waalwijk, is in 2020 ontstaan na een fusie tussen twee vooraanstaande Nederlandse online retailers in onder andere tennis, voetbal, hockey, hardlopen, handbal en volleybal. Sindsdien heeft het bedrijf, met inmiddels 375 man in dienst, een indrukwekkende groei doorgemaakt. De omzet groeide in drie jaar tijd met bijna 100% van 41 miljoen Euro in 2020 naar ruim 80 miljoen Euro in 2023. Hiermee heeft het bedrijf een leidende positie verworven als online sportspecialist in de Benelux. Passa Sports wil met de aanstelling van Koopmans als CEO haar rol als sportspecialist verder versterken en de marktpositie in Europa uitbreiden.

"Ik ben heel trots leiding te mogen gaan geven aan een uniek bedrijf met passie voor sport als ultieme drijfveer," zegt Koopmans. "Sport past in een gezonde en positieve levensstijl. Ook ik ben een fanatieke sporter en vind het belangrijk dat mensen de kans krijgen om op hun manier het plezier van sport te ervaren. Ons doel is om iedere sporter te helpen hun persoonlijke doelen te behalen. Een goede uitrusting is hierbij essentieel, nog los van het feit dat verkeerde keuzes tot blessures kunnen leiden. Doordat we met gespecialiseerde teams per sport werken, kunnen we mensen écht helpen kiezen. We doen al veel, maar kunnen nog beter worden in wat we doen.  Ook na hun aankoop willen we onze ruim  1 miljoen actieve klanten bijvoorbeeld persoonlijk blijven inspireren en ondersteunen bij het behalen van hun sportieve doelen. Dat is best een uitdaging.”

Passa Sports wil het alternatief zijn voor de verdwijnende sportspeciaalzaak om de hoek. “Passa Sports is een unieke e-commerce speler voor sporters door sporters. Naast gespecialiseerd advies voor de indviduele sporter, hebben we samenwerkingen met ruim 300 sportclubs. We bieden hen de mogelijkheid tot het drukken en leveren van kleding en clubshirts vanuit onze eigen drukkerij. Zo voorzien we in een behoefte die ontstaan is door de verschuiving in het retaillandschap en zijn we diepgeworteld betrokken bij iedere sport die we aanbieden. Dit wordt onderstreept door het feit dat we partner zijn van onder andere de KNLTB, de Atletiekunie en de KNHB,” aldus Koopmans. 

Europese ambities
Koopmans benadrukt dat Passa Sports breder actief is dan alleen in de Benelux: "We zijn in hockey en handbal al respectievelijk nummer 1 en 2 in Duitsland. En handbal is daar een enorm grote sport. Uiteindelijk streven we ernaar ook klanten in de rest van Europa op sportgebied te inspireren.”

Koopmans heeft net zoals de meeste medewerkers van Passa Sports een sport-DNA en is onder andere actief in hockey en tennis.  Als hockeyer komt hij uit voor Klein Zwitserland, waar hij ook nog iedere woensdagmiddag actief is als jeugdtrainer. Momenteel traint hij voor de City Pier City run in Den Haag en de marathon van Rotterdam.