Demissionair minister Mark Harbers had onlangs besloten dat het gedoogbeleid voor het rijden met zware elektrische bestelauto's met een B-rijbewijs zal worden beëindigd. De Tweede Kamer heeft echtereen motie aangenomen dat verzoekt om het gedoogbeleid in stand te laten, totdat er een definitieve Europese oplossing is gevonden.

Als het gedoogbeleid wordt stopgezet, zouden bestuurders vanaf juli van dit jaar een vrachtwagenrijbewijs nodig hebben om deze duurzame voertuigen te besturen. De Tweede Kamer heeft nu besloten dat het gedoogbeleid moet worden gehandhaafd totdat er een Europese oplossing is gevonden. Een motie van BBB-Tweede Kamerlid Claudia van Zanten, die om dit behoud van het gedoogbeleid vraagt, is met een ruime meerderheid aangenomen. Belangenorganisaties zoals Evofenedex, TLN, RAI Vereniging, BOVAG en VNA hebben de Tweede Kamer opgeroepen om dit standpunt in te nemen.

Dit besluit is met name gunstig voor bedrijven die al hebben geïnvesteerd in elektrische bestelauto's of die overwegen over te stappen naar elektrisch rijden. Bijna alle Europese landen hebben momenteel een vrijstellingsregeling voor het rijbewijs C, waardoor het afwijken van deze regeling door Nederland extra onwenselijk zou zijn. Minister Harbers heeft aangegeven nog steeds in gesprek te zijn met de Europese Commissie, die bereid is te kijken naar mogelijke oplossingen binnen de Europese derde rijbewijsrichtlijn.

De motie van de Tweede Kamer geeft de minister de ruimte om de gedoogconstructie te verlengen en in overleg met Brussel tot een definitieve oplossing te komen. Met deze nieuwe motie wordt opnieuw de politieke wens uitgesproken dat de minister afziet van de eis voor het bezitten van een vrachtwagenrijbewijs voor het besturen van zware elektrische bestelauto's.