Containervervoerder Hapag-Lloyd heeft afgelopen jaar de winst en omzet flink zien dalen, ondanks een toename in het vrachtvolume. De scherpe daling in de vrachtprijzen na de coronapandemie heeft een significante impact gehad op het bedrijf, zo blijkt uit haar recente kwartaalcijfers.

Volgens de voorlopige berekeningen komt het bedrijfsresultaat (EBIT) van Hapag-Lloyd uit op ongeveer 2,5 miljard euro, een sterke daling ten opzichte van de 17,5 miljard euro in het voorgaande jaar. De omzet daalde naar 17,9 miljard euro, na in het recordjaar 2022 bijna te zijn verdubbeld tot het hoogste winstniveau in de geschiedenis van het bedrijf.

In 2022 bedroeg de gemiddelde prijs voor vracht 2.863 dollar per standaardcontainer. In 2023 daalde dit tot 1.500 dollar, ondanks een lichte toename in het vervoerde vrachtvolume ten opzichte van het voorgaande jaar.

Hapag-Lloyd waarschuwde al in november dat de omstandigheden voor containervervoer moeilijk zouden blijven. De capaciteit in de sector zal de vraag in 2024 overtreffen, wat "actief kostenbeheer" onvermijdelijk maakt. Daarnaast heeft het conflict in de Rode Zee aan het einde van het jaar ook invloed gehad op de transportvolumes, waarbij vervoerders ervoor kozen om om de Kaap de Goede Hoop aan het zuidelijke puntje van Afrika te varen, wat de reistijden aanzienlijk verlengde.