De Rotterdamse haven heeft, in samenwerking met Truckparkings Rotterdam Exploitatie, het eerste laadplein voor elektrische vrachtwagens geopend. Op de truckparking Bodaanweg in de Waalhaven kunnen nu acht elektrische vrachtwagens tegelijkertijd opladen.

De verduurzaming van wegvervoer is een essentiële stap in de richting van CO2-neutraal goederentransport en draagt bij aan een schonere leefomgeving. Onderzoek wijst uit dat ongeveer 70% van de containerritten over de weg binnen de regio plaatsvindt, waardoor elektrische vrachtwagens zeer geschikt zijn voor ritten over korte afstanden.

Op de truckparking zijn de eerste vijf laadpalen door TRE in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam geïnstalleerd. Deze parkings bieden niet alleen een veilige en comfortabele plek voor chauffeurs, maar hebben ook 24/7 toezicht op de parkeer- en laadplaatsen. Voor het laden is geen reservering nodig en elektrische trucks zijn vrijgesteld van parkeertarief.

Vincent Karremans, Wethouder Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit van de Gemeente Rotterdam: "Hoe meer stille, schone en duurzame vrachtwagens er in de stad en de haven rijden, hoe beter het is. Met dit laadplein maken we Rotterdam weer een stukje leefbaarder.”

Boudewijn Siemons, CEO a.i. & COO van Havenbedrijf Rotterdam: “Duurzame logistiek is een belangrijke pijler van onze strategie. Door laadinfrastructuur aan te bieden voor vrachtwagens kan de transportsector verder verduurzamen.”

Ton Barten, Directeur van TRE: "Vervoerders kunnen slimme combinaties inplannen. Dit maakt de weg vrij voor vervoerders om te verduurzamen en te investeren in een elektrisch wagenpark.”

Het laadplein in de Waalhaven is een belangrijke stap in de verduurzaming van transport. Uit een studie van TNO blijkt dat er in 2030 ongeveer 2.000 elektrische vrachtwagens in het havengebied verwacht worden, waarvoor circa 50 laadpalen nodig zijn. Naast elektrificatie zal ook waterstof een rol gaan spelen in duurzaam vervoer.