ShipBob, een e-commerce fulfilmentbedrijf, heeft zijn gegevens over de online winkelgewoonten in 2023 gepubliceerd op basis va van duizenden handelaars die honderden miljoenen eenheden verzenden. Deze gegevens geven inzicht in de consumententrends en wat de piekmomenten waren van het afgelopen jaar.

Zo blijkt uit de data van ShipBob dat vrijdag in 2023 de populairste dag werd voor e-commerce verkopen, een verschuiving ten opzichte van de voorgaande vijf jaar waarin maandag tot de meeste verkopen leidde. Evenzo bleef zondag voor het zesde opeenvolgende jaar de minst populaire aankoopdag, met zondag 19 februari als de rustigste winkeldag van het jaar.

Tijdens het Black Friday Cyber Monday (BFCM) weekend, dat traditioneel enorme verkoopcijfers ziet, ondervonden ShipBob's handelaars een opmerkelijke verkoopstijging:

  • Op Black Friday was er een toename van 255% in de verkoop vergeleken met een gemiddelde vrijdag in oktober.
  • De zaterdag na Black Friday zag een stijging van 208% ten opzichte van een gemiddelde zaterdag in oktober.
  • Over het gehele BFCM-weekend was er een stijging van 177% in de totale verkopen in vergelijking met een gemiddeld weekend in oktober.
  • Cyber Monday liet een stijging van 145% in de verkoop zien ten opzichte van een gemiddelde maandag in oktober.
  • De gemiddelde orderwaarde tijdens BFCM steeg met 18% in vergelijking met de gemiddelde order in oktober.

De trendcategorieën tijdens het BFCM-weekend, vergeleken met de gemiddelden in oktober 2023, waren:

  • Een stijging van 1,035% in sieradenverkopen
  • Een stijging van 769% in kledingverkopen
  • Een stijging van 598% in drankverkopen
  • Een stijging van 581% in huis- en tuinproducten

Interessant is ook dat de kortste afstand die een pakket aflegde 2,4 mijl was van ShipBob's fulfilmentcentrum in Carrolton, Texas, naar een bestemming in Carrolton, Texas. De verste afstand die een pakket aflegde was 11.640 mijl van ShipBob's fulfilmentcentrum in Birmingham, VK, naar een bestemming in Wellington, Nieuw-Zeeland.

ShipBob werkte nauw samen met een grote klant aan aangepaste eisen voor een speciaal project om de doorvoer te optimaliseren. Dit was vooral gericht op het sneller in handen krijgen van bestellingen van vervoerders tijdens het piekseizoen. Begin Q3 2023 werd een bestelling binnen 27,1 uren overgedragen aan een vervoerder. In november alleen al werden meer dan 500.000 bestellingen verwerkt, waarbij een pakket gemiddeld in 16,4 uur werd overhandig vanuit vier fulfilmentcentra naar een van de negen vervoerders, een verbetering van 39,5% en bijna een halve dag.