Kuehne+Nagel heeft een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van haar wagenpark. De lancering van hun 'Book & Claim' insetting-oplossing voor elektrische voertuigen in januari 2024, positioneert het bedrijf zich als een pionier in de industrie. Voorheen waren dergelijke insetting-oplossingen beperkt tot brandstoffen met lage emissies. Met deze innovatie maakt Kuehne+Nagel werk van haar doelstellingen om de logistiek te decarboniseren.

De ontwikkeling van Book & Claim insetting-oplossingen voor wegvracht was een strategische prioriteit voor Kuehne+Nagel. Na de lancering van een insetting-oplossing voor HVO in oktober, is nu de beurt aan elektrische voertuigen. Deze primeur is getest en gevalideerd in samenwerking met toonaangevende externe belanghebbenden.

Hansjörg Rodi, lid van de directie van Kuehne+Nagel International AG, verantwoordelijk voor Weglogistiek, licht toe: “We zien batterij-elektrische voertuigen (BEVs) als de toekomst om emissies in het wegvervoer te verminderen. Carbon insetting ondersteunt de opschaling van oplossingen met lage emissies, zoals BEVs, en helpt om de premie die klanten betalen voor deze oplossingen te verminderen, waardoor het wegvervoer wordt gedecarboniseerd.”

Klanten van Kuehne+Nagel kunnen nu de koolstofreductie van elektrische vrachtwagens 'claimen', zelfs wanneer het fysiek onmogelijk is om hun goederen met deze voertuigen te vervoeren. Redenen hiervoor kunnen zijn: ontoereikende laadinfrastructuur of beperkt bereik en laadvermogen van de voertuigen. Deze oplossing helpt om de huidige uitdagingen, die de inzet van elektrische vrachtwagens nog beperken, te overbruggen.

Momenteel maken alleen de eigen BEV’s van Kuehne+Nagel deel uit van het Book & Claim-aanbod, om volledige controle en transparantie over de nauwkeurigheid van de gebruikte gegevens te garanderen. Het team streeft er echter naar om de oplossing uit te breiden naar BEV’s die worden geëxploiteerd door hun partners, om hen ook te ondersteunen in hun elektrificatietrajecten van wagenparken. "Het aanschaffen van elektrische vrachtwagens kan een zware financiële last zijn, vooral voor kleinere vervoerders. Het opnemen van vervoerders in onze oplossing vereist verdere complexe ontwikkelingen in de boekhoudmethode, maar het zou hen helpen bij het financieren van hun overgang. Dit is onze volgende prioriteit," concludeert Rodi.