FedEx Express heeft zijn retourmogelijkheden voor de e-commerce sector uitgebreid door een samenwerking met ZigZag, een wereldwijde aanbieder van reverse logistics. De samenwerking is bedoeld om webshops te ondersteunen met hun retourzendingen.

Door het gebruik van ZigZag kunnen e-commerce klanten van FedEx gebruik maken van een online retourportaal, voorzien van hun eigen bedrijfslogo dat eenvoudig te integreren is met hun webwinkel. Via het portaal krijgen retailers toegang tot waardevolle inzichten, die hen helpen de redenen voor retourzendingen te begrijpen om deze in de toekomst te voorkomen. Voor retourzendingen die douaneafhandeling vereisen, wordt de benodigde documentatie digitaal gecreëerd en geüpload, zodat retailers de restituties en vrijstellingen ontvangen waar ze recht op hebben.

Consumenten kunnen kiezen voor het ophalen van retourzendingen aan huis of hun pakketten afleveren bij één van de ongeveer 90 duizend FedEx en ZigZag-afleverpunten in de Verenigde Staten, Canada en belangrijke markten in Europa. De diensten van ZigZag worden aangeboden tegen een gereduceerd tarief voor FedEx-klanten en vullen de FedEx®Global Returns-oplossing aan.

Wouter Roels, Senior Vice President Marketing en Customer Experience van FedEx Europa, benadrukt het belang van naadloze retouroplossingen: “Tijdens het drukke vakantieseizoen kunnen retourzendingen een cruciaal verschil maken in de ervaring van online shoppers. Het is een essentieel onderdeel van het e-commerce bedrijfsmodel. Door naadloze retouroplossingen aan te bieden, ondersteunen we onze klanten om hun cashflow te verbeteren en de loyaliteit van hun klanten te vergroten.”

Matthew Jacques, Global Partnerships Director bij ZigZag, voegde daaraan toe: "We zijn verheugd om met FedEx samen te werken en hen te voorzien van ZigZag's technologie voor retourbeheer om hun wereldwijde retouroplossingen te ondersteunen. Onze data-inzichten zullen FedEx helpen om beter inzicht te krijgen in de retourgewoonten van hun wereldwijde klantenbestand."

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 30% van alle online bestelde producten wordt geretourneerd, vergeleken met 8,89% in fysieke winkels. ZigZag's recente consumentenonderzoek toonde ook aan dat 84% van de consumenten het retourbeleid controleert voordat ze een aankoop doen, en 53% besloot een artikel niet te kopen, wanneer het beleid ze niet aansprak.