In november 2023 heeft de online detailhandel in Nederland een lichte daling van 0,3 procent in omzet ervaren ten opzichte van november 2022, volgens de meest recente cijfers van het CBS. Deze daling komt ondanks een algemene omzetstijging van 3,2 procent in de gehele detailhandel.

De daling in de online sector wordt vooral veroorzaakt door een afname van 6,7 procent in de omzet van multi-channelers, dit zijn winkels waarvan de internetverkoop een nevenactiviteit is. Aan de andere kant, hebben pure webwinkels, die als hoofdactiviteit de verkoop via internet hebben, juist een omzetstijging van 4,6 procent laten zien.

Ondanks de algemene daling in de online detailhandel, was er een toename in de online-omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen. De online-omzet van winkels in overige non-foodartikelen, consumentenelektronica en kledingwinkels vertoonde echter een daling ten opzichte van het voorgaande jaar.

Deze cijfers geven een gemengd beeld van de online detailhandel, die deel uitmaakt van een bredere sector die een omzetgroei zag, zowel in de foodsector met 4,8 procent als in de non-foodsector met 0,7 procent. De algemene detailhandel zag ook een correctie voor koopdagen, wat een omzetstijging van 3,7 procent zou betekenen zonder deze correctie.