Uit een recent onderzoek van Thuiswinkel.org, uitgevoerd in samenwerking met Topsector Logistiek en diverse vervoerders en webwinkels, blijkt dat de CO2-uitstoot in de 'last mile' van een e-commercepakket ten opzichte van 2018 met 56% is gedaald tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Dit komt neer op een aanzienlijke vermindering van de gemiddelde uitstoot per verzonden e-commercepakket van 230 gram in 2018 naar 100 gram in 2022.

Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org, benadrukt dat deze afname grotendeels te danken is aan toegenomen efficiëntie in de last mile, met verbeteringen zoals meer depots, voertuigen met lagere emissies, kleinere verpakkingen en ontwikkelingen in elektrificatie en fietsbezorging.

Ondanks de reductie in CO2-uitstoot, streeft de e-commercesector ernaar om deze uitstoot in de last mile met 90% te verminderen in 2030 vergeleken met 2018. De sector zet in op verdere verbeteringen in efficiëntie, duurzamere brandstoffen en het stimuleren van duurzamere bezorgopties bij consumenten.

Het onderzoek wijst ook uit dat bezorging bij een afhaalpunt niet altijd milieuvriendelijker is, afhankelijk van het vervoermiddel van de consument. Ten Ham adviseert om pakketten bij voorkeur lopend of per fiets op te halen bij een afhaalpunt, of anders thuis te laten bezorgen om CO2-uitstoot te minimaliseren.