In de meest recente studie "State of eCommerce Multichannel Advertising 2023", gerealiseerd in samenwerking met SellerActive (Marketplace Management), worden belangrijke inzichten gedeeld over de huidige stand van zaken in de e-commerce. De studie, gebaseerd op gegevens van meer dan 16.000 winkels op 300 eCommerce-kanalen in meer dan 60 landen, biedt inzichten en ontdekt trends en kansen in de digitale distributieruimte voor 2023.

In de studie wordt onthuld dat de e-commercesector sinds de pandemie van 2020 enorm is veranderd. In 2023 is de impact hiervan eindelijk afgenomen, hoewel er nog steeds enkele producttekorten zijn in categorieën zoals Voertuigen & Onderdelen en elektronica.

Een belangrijke trend is de strategische verschuiving in multichannel verkopen. Winkeliers verkopen nu gemiddeld op minder kanalen (van 3.2 naar 2.7), wat wijst op een trend naar strategischer multichannel-verkoopstrategieën. Het aantal kanalen waarop winkeliers verkopen, varieert ook afhankelijk van de productcategorie en de grootte van de inventaris.

Interessant is ook de verschuiving van zoek- naar sociale kanalen adverteren. Er is een toename van 3 procentpunten in de populariteit van sociale kanalen, terwijl zoekkanalen met 7 procentpunten zijn afgenomen. TikTok heeft bijvoorbeeld in 2023 een aanzienlijke groei doorgemaakt in sectoren zoals Kleding en Gezondheid & Schoonheid.

Om in het competitieve e-commerce-landschap te slagen, is optimalisatie van productfeeds cruciaal. Veel verkopers gebruiken aangepaste labels om hun inventaris te segmenteren en 50% van de adverteerders zet deze tactiek in om hun biedingen te optimaliseren. Een andere veelgebruikte tactiek is het uitsluiten van producten met een laag potentieel uit feeds om het meeste uit advertentiebudgetten te halen. In 2023 voegden bijna ⅓ van de online adverteerders gemiddeld 2,2 extra afbeeldingen toe aan hun advertenties, wat de behoefte aan betere visuele voorstellingen van producten benadrukt.