Douglas, dat wordt geleidt door de Nederlander Sander van der Laan, overweegt de online apotheek Disapo, inclusief het bijbehorende logistieke centrum, te verkopen. Zo zou PricewaterhouseCoopers ingeschakeld zijn voor de verkoop, waarbij ook de mogelijkheid van een gedeeltelijke uitstap via een samenwerking wordt overwogen, zo meldt het Duitse Manager Magazin.

De aankoop van Disapo in februari 2022 markeerde Douglas' intrede in de digitale gezondheidsmarkt onder toenmalig CEO Tina Müller, die aanzienlijke groei en nieuwe klanten voor het beautysegment verwachtte van deze overname. Echter, sinds Van der Laan het roer vorig jaar november heeft afgenomen, richt hij zich op kostenvermindering en schuldverlichting ter voorbereiding op een beursgang. De focus verschuift hierbij van online handel naar fysieke winkels.

De beslissing om Disapo van de hand te doen komt niet als een verrassing, aangezien het bedrijf streeft naar winstgevendheid. Volgens de het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung lijdt de online apotheek verlies bij een netto-omzet van bijna 60 miljoen euro. "We onderzoeken verschillende strategische opties voor ons online apotheekbedrijf," zo bevestigd Douglas.

De concurrentie op de Duitse apotheekmarkt is hevig, met de toetreding van online retailers zoals DocMorris en Shop Apotheke, evenals kleinere apotheken. Sinds begin dit jaar kunnen klanten recepten echter alleen inleveren bij fysieke apotheken en niet bij online apotheken, vanwege nieuwe regelgeving.