Het Zweedse betaalbedrijf Klarna is begonnen aan zijn tweede grote outsourcingoperatie, waarbij het bedrijf zo'n 500 banen zal overdragen aan Foundever en Accenture. Het bedrijf verwacht zich daarmee meer te kunnen concentreren op haar kerncompetenties.

De getroffen banen omvatten functies in klantenservice en operaties en zijn verspreid over verschillende landen, waaronder Australië, Finland, Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Een medewerker die op de hoogte is van de veranderingen vertelde Sifted: "Het is zojuist aangekondigd dat de functie van iedereen aanwezig in de vergadering aan een extern bedrijf wordt uitbesteed. Het werd gebracht als een geweldige kans voor ons om naar een nieuw bedrijf te verhuizen. Dat was het." Werknemers hebben iets meer dan een maand de tijd om zich voor te bereiden op deze veranderingen.

Volgens de interne documenten zal de overdracht van rollen plaatsvinden, zodra vakbondgesprekken zijn afgerond. Mensen die akkoord gaan met de nieuwe jobaanbieding ontvangen een bonus ter waarde van twee maanden salaris. Voor degenen die weigeren zal geen vervangende baan zijn binnen Klarna.

Klarna liet weten dat de haar ervaring is dat de outsourcing een positief effect zal hebben op de bedrijfscultuur en zal zorgen voor nieuwe groeimogelijkheden. Het bedrijf gelooft dat de outsourcing hen zal toelaten zich meer te concentreren op hun kerncompetenties.