De koolstofuitstoot van Amazon is vorig jaar met 18% gestegen, omdat het bedrijf te maken kreeg met flinke groei van de e-commercesector door de pandemie en zijn activiteiten heeft opgeschaald om aan de vraag te voldoen.
In zijn jaarlijkse duurzaamheidsrapport dat maandag werd gepubliceerd, zei Amazon dat zijn activiteiten in 2021 het equivalent van 71,54 miljoen ton CO2 hebben uitgestoten. Dat is een stijging van 18% ten opzichte van 2020 en een stijging van bijna 40% ten opzichte van 2019, het jaar waarin Amazon voor het eerst zijn koolstofvoetafdruk bekendmaakte.
Amazon verlaagde zijn zogeheten koolstofintensiteit, die de uitstoot per dollar omzet uitdrukt, met 1,9% in 2021, vergeleken met een daling van 16% in 2020.
De Covid-19 pandemie leidde tot een massale toevloed van bestellingen bij Amazon en andere e-commerce bedrijven. Veel consumenten, die dankzij diverse steunmaatregelen meer te besteden hadden, kozen ervoor om hun boodschappen online te doen om het risico op blootstelling aan het virus te vermijden.
Die golf van vraag zette Amazon ertoe aan zijn logistieke netwerk van bestelwagens, vliegtuigen en vrachtwagens uit te breiden. Het opende ook snel nieuwe magazijnen om de stroom bestellingen te verwerken. In het jaar eindigend op 2021 verdubbelde Amazon de omvang van het fulfillmentnetwerk dat het in de voorgaande 25 jaar had opgebouwd, aldus het bedrijf.
Het bedrijf voegde ook meer datacenters toe om Amazon Web Services te ondersteunen, aangezien de pandemie de verschuiving van bedrijven naar de cloud versnelde.
Amazon onthulde in 2019 zijn "Climate Pledge". Als onderdeel van het plan heeft de e-commercegigant zich ertoe verbonden om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn en kocht het 100.000 elektrische bestelwagens van Rivian Automotive die het tegen 2030 in de V.S. op de weg verwacht te hebben. Het bedrijf heeft ook een risicokapitaalfonds van 2 miljard dollar gelanceerd om te investeren in nieuwe klimaattechnologieën, deels om die te kunnen gebruiken voor zijn duurzaamheidsdoelstellingen.
De klimaatprestaties van Amazon en de manier waarop het bedrijf zijn eigen milieuprestaties meet, zijn echter aan kritiek onderhevig geweest. Uit een rapport van Reveal van het Center for Investigative Reporting eerder dit jaar bleek dat het bedrijf, in tegenstelling tot grote detailhandelaren als Target en Walmart, alleen de koolstofuitstoot meet van het gebruik van Amazon-merkartikelen, en niet van de producten die het van fabrikanten koopt en rechtstreeks aan de klant verkoopt.
Een woordvoerder van Amazon niet direct ingaan op de discrepantie in de rapportage, maar zei dat het bedrijf volgt richtlijnen van het Greenhouse Gas Protocol Corporate Accounting and Reporting Standard bij het bepalen van haar Scope 3 emissies of emissies gegenereerd uit de supply chain van een bedrijf.
De woordvoerder voegde eraan toe dat Amazon derde-partij verkopers "hun eigen koolstof-uitstoot boekhouding controleren."
04 augustus 2022 om 08:00 Laatst gewijzigd: 15 april 2024 om 07:073 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.