LG Electronics Benelux Sales heeft een boete opgelegd gekregen van bijna 8 miljoen euro door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Van 2015 tot en met 2018 heeft LG in samenwerking met zeven prominente (web)winkels afspraken gemaakt over de online prijzen van LG televisies.

“Onder het mom van ‘prijsadviezen’ regisseerde LG prijsverhogingen van (web)winkels naar de adviesprijs die LG geeft. Dit leidde tot hogere prijzen voor de consument, doordat concurrentie tussen de (web)winkels werd verstoord”, aldus Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM.

Hoewel winkeliers vrij moeten zijn om hun prijzen zelfstandig te bepalen en leveranciers slechts een adviesprijs mogen geven, trad LG over deze grens heen. Ze stuurden 'adviezen' naar (web)winkels en spoorde deze winkels actief aan om deze adviezen op te volgen. Als gevolg daarvan namen de prijzen voor televisies niet de scherpste vorm aan, wat nadelig was voor de consument.

WhatsApp- en e-mailberichten tussen LG en (web)winkels onthulden deze verboden prijsafspraken. In deze berichten stuurden winkels bijvoorbeeld afbeeldingen van concurrerende prijzen met het verzoek aan LG om actie te ondernemen. De ACM beschikt over duizenden van dergelijke berichten die de illegale samenwerking aantonen.

De ACM benadrukt dat winkeliers zelf hun verkoopprijzen moeten vaststellen, zonder invloed van leveranciers. Het is leveranciers wel toegestaan om de (online) consumentenprijzen te monitoren, maar deze adviezen moeten vrijblijvend zijn.

Dit is niet de eerste keer dat de ACM ingrijpt in dergelijke zaken. Televisieproducent Samsung kreeg eerder ook al een boete in een soortgelijke situatie.