De omzet van Otto is afgelopen jaar flink teruggelopen. Ondanks de inflatie behaalde Otto in Duitsland 8% minder omzet dan een jaar eerder.

Het van oorsprong Duitse bedrijf heeft in het afgelopen boekjaar ongeveer acht procent minder omzet in de online detailhandel behaald. Volgens Sebastian Klauke, Group Executive E-Commerce kochten klanten vooral minder electronica en meubels. Hij zoekt de oorzaak bij de hoge inflatie en de gestegen energieprijzen. Bovendien zijn veel Duitsers volgens hem terughoudender door de oorlog in Oekraïne.

De kosten voor grondstoffen, energie en logistiek zijn merkbaar gestegen. "Tegelijkertijd waren en zijn we ons ervan bewust dat we deze kostenstijgingen niet één op één kunnen doorberekenen aan onze klanten," zegt Klauke. Buiten Duitsland, vooral in de VS, wist Otto wel winst te boeken. In totaal bedraagt de min in de online handel twee procent.

Ontslagen niet uitgesloten
Otto wilt scherper op de kosten letten en sommige investeringen uitstellen. Ook sluit het bedrijf het schrappen van banen niet uit. Volgens Klauke is het bedrijf echter terughoudend met het ontslaan van medewerkers die over enkele maanden misschien weer nodig zijn.