Flexport, het platform voor wereldwijde logistiek, breidt zijn activiteiten uit naar België. In februari 2022 haalde de digitale expediteur, met zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam, 935 miljoen dollar op in een Series E-investeringsronde om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren. Door zijn activiteiten naar België uit te breiden, wil Flexport meer lokale kennis opdoen om zijn lokale klanten – en internationale klanten die producten verschepen van en naar België – betere service te kunnen leveren.

De afgelopen jaren hebben logistieke uitdagingen, waaronder havenopstoppingen, COVID-19 en de oorlog in Oekraïne de supply chain onder druk gezet. Vanwege de onzekerheid ziet Flexport dat er op de Belgische markt momenteel veel vraag is naar realtime inzicht in de wereldwijde supply chain. Door alle transportgegevens eenvoudig en transparant samen te brengen, vergroot het digitale platform van Flexport de controle over en zichtbaarheid in de logistieke keten. Transparante offertes, rapportage en analyse van de totale kosten op SKU niveau, updates in realtime en meldingen van onregelmatigheden zijn allemaal direct zichtbaar. Hierdoor kunnen bedrijven complexe beslissingen nemen en proactieve maatregelen treffen als zich problemen voordoen in de supply chain.

België speelt een belangrijke rol in de wereldwijde supply chain. Zo is de haven van Antwerpen de op één na grootste zeehaven van Europa, na Rotterdam. Aangezien de haven via het spoor, de weg en de rivier verbonden is met het achterland, fungeert deze als een belangrijk logistiek knooppunt voor het Europese vasteland. Maar ook de havens in Zeebrugge, Gent en Oostende, evenals Brussels Airport vormen belangrijke schakels voor het verschepen van goederen. Het Flexport-platform herbergt alle relevante informatie op één enkel platform. Dit houdt in dat alle stakeholders toegang hebben tot dezelfde informatie over zendingen. Met functies zoals exception escalation, advanced filtering en shipment tags kunnen Flexport-gebruikers tot 40% sneller de juiste informatie vinden.

“Veel organisaties in België maken zich zorgen over opstoppingen in Belgische havens, die als een soort sneeuwbaleffect weer kunnen leiden tot knelpunten in het achterland. Het gebruik van technologie biedt deze organisaties de tools en het inzicht om deze uitdagingen het hoofd te bieden”, stelt Douglas Brown, Head of Europe bij Flexport. “Hoewel Flexport de opstoppingen niet kan verhelpen, biedt ons digitale platform organisaties realtime informatie over de aankomsttijden van hun containers. Zo kunnen zij hun containerplanning optimaliseren en bepalen welke goederen prioriteit moeten krijgen. Dit zal de druk op bedrijven in de supply chain helpen verlichten en ervoor zorgen dat producten ook in piekseizoenen kunnen worden geleverd.”

Flexport heeft een dedicated team voor België dat deels vanuit België en deels vanuit Nederland opereert. Afhankelijk van de vraag vanuit de markt, volgt verdere uitbreiding in de regio.