Daimler Truck, de grootste vrachtwagen- en touringcarproducent ter wereld, meldt een omzetsprong en verhoogt de verwachtingen voor het hele jaar ondanks de hoge inflatie en verstoringen door de oorlog in Oekraïne.

Daimler Truck heeft gewaarschuwd dat de toeleveringsketen "op de een of andere manier stuk" is ondanks een verlichting van het wereldwijde chipstekort dat de auto-industrie sinds het begin van de pandemie heeft geteisterd. De vrachtwagenproducent gaf de waarschuwing af, terwijl het zijn vooruitzichten voor het hele jaar verhoogde, tegen de inflatie en verstoringen door de oorlog in Oekraïne in.

"Het is overal - banden, elektrische onderdelen, motoren en in sommige gevallen gewoon bouten en moeren," zei Jochen Goetz, Daimler Truck chief financial officer, verwijzend naar het probleem van het verkrijgen van auto-onderdelen.

"Er zijn veel investeringen aan leverancierszijde om begrijpelijke redenen uitgesteld. Nu hebben we een sterke toename van de vraag gezien en sommige van de middelgrote leveranciers zijn eenvoudigweg niet in staat om snel genoeg op te trekken," voegde hij eraan toe. "De toeleveringsketen is op de een of andere manier stuk."

Daimler Truck boekte vrijdag een groepsomzet van € 13,5 miljard voor het derde kwartaal, een stijging van 27 procent op jaarbasis. De aangepaste winst voor rente en belasting sprong met 159 procent naar € 1,3 miljard, waarbij het bedrijf wees op grotere verkoopvolumes en succes bij het doorberekenen van kostenstijgingen aan klanten.

Het bedrijf, dat vorig jaar werd afgesplitst van Mercedes-Benz, zei dat het dit jaar tot nu toe bijna 41.000 meer vrachtwagens en touringcars had verkocht dan in de eerste negen maanden van vorig jaar.

Het verwacht nu dat de groepsinkomsten over het hele jaar tussen € 50 miljard en € 52 miljard zullen liggen, tegen een eerdere raming van €48 miljard en €50 miljard.

Met de verzelfstandiging en beursgang van zijn vrachtwagenafdeling vorig jaar volgde Daimler het voorbeeld van Volkswagen dat in 2019 zijn vrachtwagenbedrijf, Traton, verzelfstandigde.

Traton boekte vorige week een groeiende omzet en winst, terwijl het waarschuwde dat knelpunten in de toeleveringsketen vertragingen veroorzaakten bij de levering van voertuigen.

Goetz zei dat het tekort aan chips gedeeltelijk werd aangepakt doordat de vrachtwagenfabrikant andere soorten halfgeleiders kon gebruiken en sommige chipmakers met succes de productie hadden opgevoerd.

"Maar er zijn nog steeds enkele chips die beperkt te verkrijgen en dat blijft waarschijnlijk zo in 2023," voegde hij eraan toe.

Daimler Trucks verkocht in het derde kwartaal 134.972 vrachtwagens en bussen, een stijging ten opzichte van de 106.304 voertuigen die het in dezelfde periode vorig jaar verkocht. Toch blijven de beperkingen in de toeleveringsketen een probleem, zo stelt Daimler Trucks: "Knelpunten in de leveringsketens hebben een negatief effect op de vrachtwagenproductie, waardoor niet altijd volledig aan de vraag kon worden voldaan."