MasterCard voorspelt 7,5% groei in de detailhandel voor het komende schooljaar, waarbij fysieke winkels een toename van 8,2% zien en online retailers een groei van 4,3%. Maar in vergelijking met het laatste pre-pandemische jaar 2019 zullen de webverkopen tijdens het schooljaar 2022 met 89,3% toenemen, aldus het MasterCard SpendingPulse-rapport.
Ondanks de vrees voor een mogelijke economische terugval, zullen shoppers tijdens het back-to-school-seizoen 7,5% meer uitgeven bij retailers dan vorig jaar. Volgens het laatste MasterCard SpendingPulse-rapport zal meer van de groei naar fysieke winkels gaan dan naar retailwebsites. MasterCard verwacht een stijging van 8,2% in de winkelverkopen tegenover een online groei van 4,3%. In het rapport worden de verwachte verkopen van 14 juli tot en met 5 september 2022 vergeleken met de detailhandelsverkopen van 15 juli tot en met 6 september vorig jaar.
Pre-COVID back to school vergelijking
De tragere online groei is het gevolg van moeilijke vergelijkingen met de afgelopen twee pandemische jaren, toen de e-commerce een hoge vlucht nam. Als we het komende back-to-school-seizoen vergelijken met 2019, het laatste jaar voordat COVID-19 uitbrak, zal de online verkoop met 89,3% toenemen. In-store verkopen zullen stijgen met 9,9% en de totale detailhandel met 18,3%, volgens MasterCard SpendingPulse.
De 'back-to-school'-periode zal een graadmeter zijn voor wat de behoefte van consumenten is om te winkelen met de stijgende prijzen. Het zou een voorproefje kunnen zijn voor het vakantieseizoen dat volgt, aldus MasterCard in een persbericht.
Hoewel MasterCard SpendingPulse in alle sectoren groei verwacht, zullen detailhandelaren innovatieve manieren moeten vinden om het winkelend publiek te verleiden, aangezien de discretionaire uitgaven door de prijsstijgingen mogelijk beperkt zullen zijn.
"Back-to-school is het op één na grootste seizoen voor retailers en wordt vaak gezien als een vroege indicator van het momentum in de detailhandel voorafgaand aan het traditionele vakantieseizoen", zegt Steve Sadove, senior adviseur voor MasterCard en voormalig CEO en voorzitter van Saks Inc. "Hoewel MasterCard SpendingPulse groei verwacht in alle sectoren, zullen retailers innovatieve manieren moeten vinden om het winkelend publiek te verleiden, aangezien de discretionaire uitgaven mogelijk dunner worden als gevolg van de stijgende prijzen."
Warenhuizen, die het moeilijk hebben gehad tijdens de pandemie, zullen waarschijnlijk 13% groei zien tijdens dit back-to-school seizoen ten opzichte van vorig jaar. De kledingverkoop, zowel offline als online, zal met 8,7% stijgen, voorspelt MasterCard.
MasterCard SpendingPulse maakt prognoses van de detailhandelsverkopen, exclusief autoverkopen, op basis van bestedingsgegevens van het MasterCard betaalnetwerk. Het maakt ook gebruik van bestedingsonderzoeken met andere betalingsvormen, waaronder contant geld en cheques.