Kleinere bedrijven maken meer gebruik van online marktplaatsen omdat ze daardoor snel kunnen schalen (47%) en minder barrières hebben om nieuwe klanten aan te trekken (46%), aldus een nieuw onderzoeksrapport.

Kleine bedrijven worden grote gebruikers van B2B-marktplaatsen

Uit het onderzoek, dat in april werd uitgevoerd door de Connected Commerce Council in Washington, D.C., blijkt dat 64% van de kleine bedrijven die één of meerdere online marktplaatsen gebruiken, dit doen om nieuwe producten op de markt te brengen. 59% van de kleine verkopers gebruikt marktplaatsen ook om toegang te krijgen tot nieuwe markten en om de kosten voor voorraadbeheer en opslag te drukken. Kleinere verkopers melden ook dat online marktplaatsen hen de mogelijkheid bieden om snel te schalen (47%) en de drempels om in contact te komen met nieuwe klanten te verlagen (46%).

"We ontdekten dat kleine en middelgrote verkopers (mkb) die meerdere verkoopkanalen gebruiken, veel waarde hechten aan online tools en marktplaatsen", zegt de Connected Commerce Council. "Mkb'ers verkopen vaak via meer dan één marktplaats."

De meeste kleine bedrijven zeggen meer gebruik te maken van Amazon Business dan van andere B2B en business-to-consumer (B2C) marktplaatsen, zo blijkt uit het rapport.  83% van de kleine ondernemers gebruikt Amazon, gevolgd door eBay (59%), Walmart Marketplace (36%), Etsy (30%), en Target Plus (20%). Kleine verkopers meldden ook gebruik te maken van andere marktplaatsen zoals Poshmark, Houzz, ASOS, Mercari, OfferUp, Newegg, en Discogs.

Andere bevindingen uit het onderzoek zijn:

De twee populairste online verkoopkanalen voor mkb-verkopers zijn e-commercesites in eigen beheer (59%) en online marktplaatsen (58%).

Van de mkb-verkopers die online marktplaatsen gebruiken, gebruikt 75% er meer dan één.

82% van de kleine verkopers die op de Amazon.com marktplaats verkopen, gebruiken ook minstens één andere online marktplaats.

83% van de MKB-verkopers die op online marktplaatsen verkopen, gebruiken ten minste één "geïntegreerde tool" die helpt bij de bedrijfsvoering, zoals fulfillment, opslag en facturering.

"MKB-verkopers hebben de neiging om op zoveel plaatsen te verkopen als ze met kopers in contact kunnen komen, waarbij de typische verkoper vijf verkoopkanalen gebruikt, zowel online als offline", aldus de Connected Commerce Council. "Extra 'geïntegreerde tools' die door online marktplaatsen worden aangeboden, zijn ongelooflijk populair en leveren verkopers echte waarde in de vorm van vereenvoudiging en kostenbesparingen."