Volgens het Borderless Commerce Report 2022 van PayPal doen online shoppers wereldwijd steeds meer internationale aankopen. Dit geldt ook voor Duitse klanten, die vooral kijken naar wereldwijde online marktplaatsen.

 

Het Borderless Commerce Report 2022 van PayPal heeft de veranderingen onderzocht bij 14.000 consumenten in 14 verschillende markten met betrekking tot de huidige economisch uitdagende situatie en de nieuwe eisen van de klant.

Duitsers kopen vooral van internationale online marktplaatsen

43 procent van de Duitse online shoppers koopt in het buitenland - en dan vooral kleding (38 procent). De populairste landen zijn China (30 procent), de VS (22 procent) en Groot-Brittannië (14 procent). Onder Duitsers zijn online marktplaatsen (73 procent), websites van winkeliers (38 procent) en websites van merken (35 procent) het populairst.

42 procent van de internationaal ondervraagde online shoppers zegt dat ze zich nu meer op hun gemak voelen bij winkels in het buitenland dan in 2020. Veiligheid, gemak en de algehele klantervaring zijn nog steeds belangrijke criteria, maar uiteindelijk geeft de prijs de doorslag. 61 procent zou ook een langere levertijd accepteren voor een beter aanbod.

De huidige trends beïnvloeden niet alleen wat klanten kopen, maar ook hoe ze kopen: winkelen via livestream, voice commerce of augmented reality (AR) en virtual reality (VR) raken steeds meer ingeburgerd. 46 procent van de respondenten zegt dat ze eerder geneigd zijn te kopen bij winkeliers die virtuele of digitale ervaringen aanbieden.