De Britse online autohandelaar Cazoo is van plan zich aan het eind van het jaar uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje terug te trekken. Cazoo concurreert met aanbieders als Autohero en Carwow, maar kreeg in Duitsland niet echt voet aan de grond.

Het was al duidelijk dat het beursgenoteerde bedrijf, opgericht in 2018, in de problemen zat. In juni berichtte Car Dealer dat Cazoo baas Alex Chesterman (foto boven) zijn bedrijf een streng bezuinigingsprogramma had opgelegd: het geldverslindende auto-abonnement aanbod is geschrapt, evenals 750 banen, meer dan tien procent van het geheel. Het besparingsprogramma zou 200 miljoen Britse ponden (230 miljoen euro) moeten besparen. Een maatregel die dringend nodig lijkt, want alleen al in de eerste zes maanden van 2022 verdubbelde het verlies van Cazoo tot 243 miljoen pond.

Break even tegen eind 2023
Met zijn terugtrekking uit het continent hoopt Cazzo tegen eind 2023 break-even te draaien. Het bedrijf wil zich nu volledig op de Britse markt concentreren. Acht miljoen tweedehands auto's worden er elk jaar verkocht, Chesterman schat het marktvolume op meer dan 100 miljard pond - en Cazoo zou graag vijf procent van deze taart willen hebben.