De mogelijkheid van een afsplitsing en beursgang van Bol.com is nog altijd aanwezig, zo liet CEO van moederbedrijf Ahold Delhaize Frans Muller doorschemeren dat een afsplitsing van de online marktplaats opnieuw op de agenda staat. Muller zei: "Bol is een prachtig stuk eigendom en we houden alle vertrouwen in een goede toekomst. We hebben een open vizier om de beste manier te vinden om de onderliggende merkwaarde tot uitdrukking te laten komen."
De opmerkingen van Muller komen nadat Ahold Delhaize in november 2021 aankondigde Bol.com naar de beurs te willen brengen, maar deze plannen een jaar later weer in de ijskast zette vanwege het lastige beursklimaat en tanende economie. Nu lijkt de wind weer in de gunstige richting te waaien, mede dankzij de forse groei van de retailmedia-activiteiten van Bol.
"Adverteren via bol.com groeit sinds 2019 gemiddeld met 45 procent per jaar. De omzet uit retailmedia en insights zal tot 2028 nog eens verdubbelen," verklaarde Wouter Kolk, CEO Europa van Ahold Delhaize. Het exacte bedrag dat met deze activiteiten wordt gegenereerd, blijft echter onbekend. Wel werd in 2019 gemeld dat een kwart van de verkopers op Bol gebruik maakte van de reclameproducten.
Naast retailmedia richt Bol. zich op nieuwe verdienmodellen, waaronder de handel in refurbished artikelen. "Met Bol zoeken we nieuwe groeicurves en kansen om de organisatie slanker en efficiënter te maken. Bijvoorbeeld: we testen nieuwe B2B-diensten en circulaire bedrijfsmodellen waarvan we vermoeden dat ze snelle groei en hoge marges zullen opleveren," aldus Kolk.
28 mei 2024 om 09:58 Laatst gewijzigd: 11 juni 2024 om 09:002 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.