Maersk, de grote scheepvaartgroep, meldde maandag dat de toenemende verstoringen in de scheepvaartroutes in de Rode Zee naar verwachting de capaciteit tussen het Verre Oosten en Europa met 15%-20% zullen verminderen in het tweede kwartaal, zo bericht Reuters.

Sinds december hebben Maersk en andere rederijen hun schepen omgeleid via Kaap de Goede Hoop in Afrika om aanvallen door Iran-gesteunde Houthi-militanten te ontwijken, wat de vrachttarieven heeft opgedreven vanwege de langere vaartijden.

De Houthi-militanten hebben hun aanvallen op scheepvaartroutes geïntensiveerd, met speciale aandacht voor schepen die gelinkt zijn aan Israël of haar belangrijkste bondgenoten, de VS en Groot-Brittannië. In reactie op de invasie van Gaza door Israël, riep de Iraanse Opperste Leider Ali Khamenei in september moslims op om Israël te blokkeren.

"We zien dat de risicozone zich uitbreidt en aanvallen steeds verder de zee op reiken," aldus Maersk in een maandag geüpdatet advies aan klanten.

Dit heeft ertoe geleid dat de schepen van Maersk een langere reis moeten maken, wat voorlopig extra tijd en kosten met zich meebrengt om ladingen op hun bestemming te krijgen.

Maersk, dat wordt gezien als een graadmeter voor de wereldhandel, verklaarde vorige week dat de verstoringen veroorzaakt door de aanvallen in de Rode Zee waarschijnlijk tot het einde van het jaar zullen voortduren.