Duitse e-commerce geraakt door de oorlog in Oekraïne en hoge inkoop
Duitse e-commerce geraakt door de oorlog in Oekraïne en hoge inkoop
De verkoop van e-commerce producten in Duitsland is in de periode van 1 april t/m 16 mei met 6,7% gedaald ten opzichte van een jaar eerder, omdat de sector te kampen had met de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de stijgende prijzen, aldus de Duitse e-commercevereniging BEVH op donderdag.
De impact was voelbaar in alle winkelclusters, met uitzondering van essentiële goederen, zoals voedings- en geneesmiddelen, die de trend omkeerden met een stijging van de online verkoop van 4,1%, meldde de Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland (BEVH).
De grootste verliezers tijdens de periode van zes weken waren de bouwmarkten en bloemenhandel, die hun omzet met 15,2% zagen dalen. Auto's, motoren en aanverwante accessoires daalden met 14,5%, elektronische goederen met 14,4%.
"We zien momenteel twee effecten: een normalisering van de verkoop in vergelijking met de hoogtepunten van het voorgaande jaar en een klap van de oorlog in combinatie met onrustige consumenten," aldus BEVH-woordvoerder Frank Duessler.
02 juni 2022 om 09:36 Laatst gewijzigd: 15 april 2024 om 12:371 minuut Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.