Duidelijke taal van de aandeelhouders van e-commerce gigant Amazon. Het voorstel om zijn plasticvoetafdruk te verkleinen kreeg 181.296.823 stemmen voor.
Bijna 50% van de aandeelhouders van e-commercegigant Amazon heeft voor een motie gestemd die het bedrijf zou verplichten zijn voetafdruk van plastic verpakkingen openbaar te maken.
In een stemming tijdens de jaarvergadering van Amazon op 25 mei kreeg het voorstel de steun van 48% van de aandeelhouders van de gigant.
De motie werd ingediend door Conrad MacKerron, senior vice-president van de non-profitorganisatie As You Sow. Het vraagt Amazon om zijn plastic verpakkingsvoetafdruk te rapporteren en plannen te implementeren om het gebruik van plastic verpakkingen te verminderen. Hoewel de resolutie niet de goedkeuring van de beleggers kon wegdragen, kreeg zij toch 181.296.823 stemmen, meer dan enige andere motie die op de vergadering werd behandeld.
Voorafgaand aan de vergadering heeft Oceana, een non-profitorganisatie voor oceaanbehoud, er bij de aandeelhouders van Amazon op aangedrongen om tijdens de stemming "ja" te stemmen op punt acht.
De organisatie stuurde eerder dit jaar een brief aan aandeelhouders met vijf redenen waarom zij de resolutie zouden moeten steunen.
Ook de ondertekenaars van de Principles for Responsible Investment (PRI) van de VN, waaronder veel Amazon-aandeelhouders, werden aangespoord de resolutie te steunen.
Oceana senior vice-president Matt Littlejohn zei: "Bijna de helft van de Amazon-aandeelhouders heeft zich uitgesproken voor de oceanen en een duidelijke boodschap afgegeven dat het tijd is voor het bedrijf om zijn bijdrage aan het probleem van plasticvervuiling aan te pakken.
"De plastic verpakkingen van Amazon zijn - zoals blijkt uit het meest recente rapport van Oceana - in slechts één jaar tijd met bijna 29% gegroeid.
"Zeeschildpadden en andere oceaandieren verwarren plastic vaak met voedsel, wat uiteindelijk fataal kan blijken.
"Amazon is een datagestuurd bedrijf en heeft Oceana aangegeven dat het zijn plasticgebruik al meet.
"Het wordt tijd dat het bedrijf transparant is over zijn plastic verpakkingen en zich committeert aan duidelijke doelen om het te verminderen."
In december vorig jaar bleek uit gegevens van Oceana dat de plasticvervuiling door de leveringen van Amazon in de loop van een jaar met 29% was toegenomen.