Tegen eind 2023 wil de maatschappij vijf procent van haar lange-afstandsverkeer per spoor afhandelen.

Na pas sinds enkele weken pakketten per spoor vervoerd te hebben, maakt DPD een eerste tussenbalans op: tot nu toe zijn er emissies bespaard op een schaal die anders 50.000 bomen per dag zouden moeten opvangen. Een uitbreiding van deze transportmethode is gepland.

In het kader van het proefproject DPD@Rail is sinds eind mei van dit jaar een deel van het pakketvervoer overgeschakeld op het spoor. DPD werkt hiervoor samen met de aanbieder Kombiverkehr, waardoor de pakketvervoerder bestaande spoorlijnen en individuele wissellaadbakken flexibel geboekt kunnen worden.

De eerste route, die nu bijna twee maanden in gebruik is, loopt tussen Hamburg en Duisburg. Vanuit beide plaatsen vertrekken elke avond bijna gelijktijdig goederentreinen. Elke trein is geladen met twee wissellaadbakken vol met DPD pakketten. In de stad van bestemming worden de treinen met een kraan gelost en worden de pakjes naar de nabijgelegen depots gebracht.