Het verschil in vlootomvang tussen de 10 grootste containercarriers en hun kleinere rivalen is nu op een historisch hoogtepunt, volgens Alphaliner's laatste rapport dat op 17 augustus verscheen.

Op dit moment heeft marktleider MSC een vloot van 4,48 miljoen TEU containers, tegenover de 93.410 TEU containers van de 20e ranglijst SM Line, wat neerkomt op een kloof van 4,38 miljoen containers.

In 2017, toen Maersk Line de marktleider was, bedroeg de kloof tussen de Deense maatschappij en de 20e kistlijn 3,2 miljoen TEU.

De cijfers laten zien hoezeer de grootste lijnvaartmaatschappijen hun vlootomvang hebben uitgebreid terwijl hun inkomsten de afgelopen twee jaar omhoogschoten. Half augustus hadden de top 10 carriers 21,8 miljoen TEU aan capaciteit in gebruik, terwijl de volgende 20 carriers (ranglijsten 11-30) 2,5 miljoen TEU in gebruik hadden.

Alphaliner stelt: "Na een wijdverspreide consolidatie aan de top van de ranglijst - een consolidatie die de aandacht van politici en regelgevers heeft getrokken - is er nu een grote kloof tussen de leidende maatschappijen en de rest van het containerveld."