De Britse online supermarkt Ocado zet groots in op het gebruik van robotarmen voor het snel en efficiënt inpakken van boodschappen. Volgens CEO Hannah Gibson zal het aantal robotarmen in hun nieuwe magazijn in Luton binnenkort verdubbelen naar 44.

Deze nieuwe generatie machines, die in 2022 werd gepresenteerd, kan individuele producten rechtstreeks uit opslagdozen halen. Dit in tegenstelling tot eerdere robots, die een metalen rooster overstaken om dozen op te halen en deze vervolgens naar medewerkers brachten om de boodschappen voor levering te verpakken.

Het doel is dat ongeveer de helft van het assortiment, dat 50.000 producten omvat, op korte termijn door robotarmen wordt afgehandeld. Op termijn wilt het bedrijf naar 80% toe groeien. Het magazijn, dat in september opende en ruim 32.000 m2 groot is, werd gebouwd om de efficiëntie naast bestaande werknemers te verbeteren, zonder dat daarbij banen verloren gaan.

Een bestelling van 50 artikelen kan in 10 minuten in het magazijn worden verzameld, iets dat in een fysieke supermarkten aanzienlijk langer duurt. Ocado beschikt in het Verenigd Koninkrijk over 11 fulfilmentcentra, waaronder Ocado Zoom-sites en kleinere depots.

Ocado is in 2000 opgericht door voormalige bankiers van Goldman Sachs als online supermarkt, maar heeft daarnaast afgelopen jaren ingezet op het verkopen van zijn robotmagazijnen aan andere traditionele supermarkten wereldwijd om hen te helpen concurreren met spelers als Amazon. Marks and Spencer bezit de helft van Ocado Retail en verkoopt zijn etenswaren ook via de website van Ocado.

In het nieuwe magazijn in Luton heeft Ocado ook voor het eerst zijn vriesafdeling volledig geautomatiseerd, wat arbeid in vriesomgevingen vermindert.