De overname van Deliverr en een proef met Flexport laten zien hoe het bedrijf leunt op wat zijn CEO 'de verticale integratie van logistiek' noemt.
Shopify versterkt zijn logistieke capaciteiten nu het een vertraging van de vraag naar de goederen die door haar fulfillment netwerk stromen wil opvangen.
Shopify's nieuwste strategische inzet concentreert zich rond "de verticale integratie van logistiek", zei CEO Tobias Lütke tijdens een Q2 earnings call vorige week. Het e-commerce platform heeft sinds de lancering van zijn fulfillment netwerk een reeks overeenkomsten gesloten om de logistieke last voor zijn verkopers te verlichten.
De op fulfillment gerichte overeenkomsten vinden plaats nu Shopify een groter deel van de e-commerce taart van concurrenten als Amazon wil afsnoepen, vooral nu de consumentenvraag afzwakt. Shopify zag een nettoverlies van $1,2 miljard in het tweede kwartaal, na te hebben gegokt dat de uitgaven voor e-commerce de fysieke detailhandel op lange termijn voor zouden blijven.
"We zijn ons scherp bewust van wat er om ons heen gebeurt," zei CFO Amy Shapero. "We verwachten dat de inflatie en de aanhoudende zwakte in de consumentenbestedingen aan goederen de rest van het jaar zullen aanhouden."
Shopify voert investeringen in logistiek op
Het e-commerce bedrijf heeft de laatste tijd veel uitgegeven om de distributie te vereenvoudigen te versnellen. Shopify gaf vorige maand 2,1 miljard dollar uit om Deliverr over te nemen, waardoor het e-commerce platform een netwerk krijgt van magazijn-, vervoerders- en last mile partners om bestellingen te vervullen.
In zijn streven om de fulfillment te vereenvoudigen, heeft Shopify zich ook gewend tot Flexport. Bij inkomende goederen kunnen meer dan 10 leveranciers betrokken zijn, waardoor het voor kleine en middelgrote bedrijven moeilijk te beheren is. Om die uitdaging te verlichten, lanceerde het bedrijf een proefprogramma met Flexport om verkopers te helpen inkomende vracht gemakkelijk en kosteneffectief te verplaatsen.