Hoe ziet de toekomst van papieren verpakkingen eruit?
Hoe ziet de toekomst van papieren verpakkingen eruit?
Eerst de pandemie, nu de oorlog in Oekraïne, alsmaar stijgende inflatie en brandstofkosten. Geen tijd om af te stappen van plastic. Wat heeft de toekomst in petto voor de groei van papieren verpakkingen te midden van deze turbulente tijd?
Neil Osment, directeur van papierverpakkingsindustrie-analist NOA, spreekt over zijn voorspellingen.
De vraag naar verpakkingen op papierbasis - zowel golfkarton als vouwkarton - is in heel Europa ten minste de laatste twee jaar gestegen.
Maar als je naar de recente cijfers kijkt, zou je kunnen denken dat er iets mis is gegaan. In de eerste drie maanden van 2022 is de vraag naar golfkarton in heel Europa teruggevallen, en alle groei die in 2021 is opgetreden, is nu weggevallen. In 2021 bedroeg de vraag naar golfkarton +7%, nu is dat -8% (en de cijfers voor Europa zijn vergelijkbaar).
Wat is de oorzaak van deze daling?
Eén factor is de voorraadafbouw van afgewerkte dozen en karton. Omdat er zo'n tekort aan producten was geweest (herinnert u zich alle nieuwsberichten over problemen met de toeleveringsketen, schaarste aan verpakkingen en tekort aan vrachtwagenchauffeurs?) - en uit angst om opnieuw in de problemen te komen - hadden verpakkingsbedrijven, merkeigenaren en eindgebruikers in 2021 allemaal te veel besteld. In de eerste drie of vier maanden van 2022 hebben ze die voorraad gebruikt. Met name verpakkingsbedrijven die aan FMCG-producenten leveren, hebben meer dan normale voorraden ingeslagen, omdat hun klanten zo'n grote vraag naar producten hadden.
Het verbruik van golfkarton, en in mindere mate van karton, begon in de tweede helft van 2021 af te nemen, omdat we niet meer thuiswerkten en daardoor ook minder online bestelde
Ook konden we na juni 2021 ons geld weer uitgeven aan uit eten gaan en vakantie vieren, dus we hebben onze uitgaven verlegd naar evenementen, ervaringen en er even tussenuit gaan in plaats van tastbare producten online te bestellen. Iedereen die vorig jaar een vakantiewoning aan de kust probeerde te boeken, zal zich herinneren dat er moeilijk aan te komen was - en dan hebben we het over heel Europa, maar ook over het Verenigd Koninkrijk.
In de eerste helft van 2021 bedroeg de groei van papieren verpakkingsproducten ongeveer +10%, maar in de tweede helft van het jaar vertraagde de groei tot +2% - een goed groeipercentage voor papieren verpakkingen, maar bescheidener.
Dit jaar, in 2022, heeft de trend om meer van ons vrij inkomen aan vakanties te besteden, zich voortgezet. We kunnen nu naar het buitenland, en overal in Europa - zoals we hebben gezien - zijn de luchthavens en havens overvol, omdat mensen zich haasten om weg te komen, en we hebben nog niet eens het hoogseizoen bereikt. Het lijkt erop dat we liever de echte Amazone bezoeken, dan op Amazon te winkelen! De verkoopcijfers voor Amazon zijn in 2022 zelfs met 15% gedaald ten opzichte van vorig jaar - een enorme indicator voor de mentaliteit van de mensen.
Naast al het bovenstaande moet je ook rekening houden met de stijgende energiekosten in heel Europa, plus de inflatie, waardoor we de broekriem aanhalen. We geven gewoon niet meer zoveel uit als in de begindagen van de pandemie. Bij NOA zijn we zelfs van mening dat de impact van de verminderde consumentenuitgaven nog niet volledig voelbaar is in alle sectoren, ook niet in die van de papieren verpakkingen. Het zal zeer binnenkort beginnen door te bijten.
Maar voordat we te somber worden, laten we niet vergeten dat 2021 een uitzonderlijk jaar was voor de groei van de meeste sectoren in de papierverpakkingsindustrie. De zaken zijn afgekoeld, maar dat betekent niet dat ze achteruit zijn gegaan. De vraag naar golfkarton stijgt nog steeds met 2-3% ten opzichte van 2020 - dat is een mooie, gestage groei.
Het groeitraject gaat nog steeds omhoog, dankzij een combinatie van natuurlijke groei en een algemene toename van verpakkingen die niet alleen worden gebruikt om producten te promoten, maar ook om ze te distribueren; er is een boom geweest in het gebruik van schapklare verpakkingen, vooral in budgetwinkels zoals Lidl en Aldi, die steeds grotere stukken van de nationale supermarktuitgaven in beslag nemen.
En er is nog een derde factor: de groene golf. De innovaties op het gebied van papieren verpakkingen zijn opmerkelijk - kartonnen hoezen voor multi-pack soep- of bonenblikken, papieren bakjes voor tomaten en een zeer recente innovatie van Smurfit Kappa: een kindveilige wasmiddeldoos op papierbasis. Wat komt er nog meer aan? Wij volgen deze ruimte met belangstelling.
Kartonnen dozen hebben een langere tijdspanne dan golfkarton, dat veel sneller reageert op marktkrachten. De kartonindustrie reageert misschien niet zo snel of gevoelig als een mammoettanker, maar wij voorspellen dat zij dezelfde weg zal volgen als golfkarton. Momenteel, in 2022, is de markt voor vouwkartons even dynamisch als twee jaar geleden.
Dit is te wijten aan een aantal factoren. Ten eerste gaat een hoog percentage naar de voedings- en drankenmarkt; ten tweede wordt er veel meer voorraad aangehouden in de toeleveringsketen, die nog moet doorwerken; en ten derde is er niet veel reservecapaciteit voor het karton dat nodig is om kartons te maken, wat de vraag hoog houdt. Kartons groeien momenteel met +4-5% en de groene golf heeft een zeer positieve invloed op de vraag naar kartons, dus, nogmaals, hou deze ruimte in de gaten.
Wat is er wereldwijd gebeurd? Het Verre Oosten heeft een grote vraag gekend, maar deze is onlangs afgekoeld, niet het minst door de impact van Covid op China; volgens schattingen zitten meer dan 100 miljoen mensen nog steeds in een zelfgekozen isolement thuis (en niet beschikbaar om te werken). Andere delen van het Verre Oosten zouden hetzelfde kunnen meemaken. Amerika heeft het iets beter gedaan dan Europa in termen van groei in 2020/22, en Afrika en Zuid-Amerika hebben de neiging Europa te evenaren.
En waar staan we nu?
Op korte termijn zal het effect van de oorlog in Oekraïne op de markten waarschijnlijk een grote verstoring van het systeem veroorzaken, aangezien producenten voor energie en mineralen naar alternatieve bronnen zoeken in plaats van op Rusland te rekenen. Het zetmeel uit tarwe in Oekraïne en Rusland wordt gebruikt in het golfkartonproces, dus dit zal gevolgen hebben voor de productie terwijl alternatieven worden gezocht, onder meer in de VS en Afrika. Rusland is een belangrijke leverancier van hout, dat wordt gebruikt voor pallets en pulp voor papier, aan Scandinavische papierfabrieken. Ook hier zal voor alternatieve bronnen moeten worden gezorgd, en ook hier is de VS een waarschijnlijke optie.
En wat nu?
Voor de rest van 2022 voorspellen wij dat de -8% voor golfkarton in 2022 year-to-date zal verbeteren omdat de consumptie zichzelf zal herstellen naarmate het probleem van de overbevoorrading afneemt. Tegen het einde van het jaar zullen we waarschijnlijk op -2 tot -4% zitten of, in het beste geval, break-even draaien. Het is echter belangrijk te bedenken dat dit nog steeds de totale groei van 2019/20 vertegenwoordigt.
In 2023 zal de noodzakelijke herschikking van het aanbod als gevolg van de oorlog tegen Oekraïne nog steeds voelbaar zijn. Tegen 2024 zouden de markten zich echter moeten hebben gestabiliseerd en voorspellen wij voor de komende jaren een gestage, maar bescheiden groei van 2 à 2,5% voor papieren verpakkingen. Dit zal te danken zijn aan natuurlijke groei en de groene golf.
Het is waar dat het Oekraïne-conflict het momentum van de groene golf afremt - Iceland stores, bijvoorbeeld, heeft toegegeven dat het zijn belofte om tegen 2023 plasticvrij te zijn voor zijn huismerkproducten niet zal kunnen nakomen - maar de milieudruk is er nog steeds, en neemt toe.
En er is nog een andere factor waarmee rekening moet worden gehouden. De toeleveringsketen is van enorm belang gebleken, en de afhankelijkheid van China voor de levering van goederen heeft een impact op de westerse wereld. Wij voorspellen dat er een geleidelijke verschuiving zal plaatsvinden van China naar andere westerse landen zoals Amerika, India en Afrika, en natuurlijk ook naar Europa.
27 mei 2022 om 13:13 Laatst gewijzigd: 13 mei 2024 om 19:567 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.