De online modewinkel Asos heeft een daling van 15% in de verkoop en verwachte inkomsten voor het vierde kwartaal gemeld. Toch benadrukt de Britse online retailer dat er vooruitgang wordt gemaakt.

In een recente verklaring over het laatste kwartaal (dat loopt tot 3 september) stelt Asos dat zijn winst vóór rente en belasting inschat rond de 40 miljoen pond. De verkoop in juli en augustus viel tegen vanwege het slechte weer in het thuisland van Asos. Toch verwacht Asos dat de winstgevendheid zal verbeteren door minder kortingen te geven.

Vorig jaar besloot Asos, net als vele andere e-commercebedrijven om kosten in rekening te brengen voor retourzendingen. Voor retouren die na veertien dagen, maar binnen het retourtermijn van 28 dagen worden gemaakt, wordt een vergoeding van £1,99 gevraagd. Het bedrijf stelt dat deze stap heeft geholpen om geretourneerde producten opnieuw tegen de volledige prijs te verkopen.

Daarnaast heeft de retailer de optie "Koop nu, betaal later" teruggeschroefd, wat heeft geresulteerd in een later retourpercentage.

José Antonio Ramos Calamonte, algemeen directeur, zei: "Asos is twaalf maanden na de lancering een slanker en veerkrachtiger bedrijf geworden. We hebben onze voorraad met ongeveer 30% verminderd, de kernwinstgevendheid van het bedrijf aanzienlijk verbeterd en cash gegenereerd in een zeer uitdagende markt. We blijven ons richten op het bieden van het meest aantrekkelijke aanbod voor onze klanten terwijl we toewerken naar een duurzame winstgevende groei."