Online marktplaatsen van derde partijen zullen het grootste en snelst groeiende detailhandelskanaal wereldwijd worden, en tegen 2027 bijna tweederde van de online verkoop voor hun rekening nemen, waarbij de vier grootste wereldwijde online marktplaatsen - Amazon, Alibaba, Pinduoduo en JD.com - verantwoordelijk zullen zijn voor $4.3trn aan wereldwijde verkoop, tegen de "schrale" $2.5 triljoen nu.

 

Volgens het jaarlijkse 2022 Future of Marketplaces Report van Edge by Ascential zal de verkoop door derden via marktplaatsen tegen 2027 wereldwijd het grootste en snelst groeiende detailhandelskanaal zijn, met meer dan $1.3trn aan verkopen tegen 2027 en goed voor 38% van de groei van alle wereldwijde detailhandelsverkopen. De verkoop via e-commerce door verkopers van de eerste partij zal krimpen van 44% nu tot 41% in 2027, waardoor er de komende vijf jaar $778 mrd aan verkoop bij komt. Tegen die tijd zullen verkopers van derden via marktplaatsen 59% van de wereldwijde verkoop van e-commerce voor hun rekening nemen, tegen 56% in 2022.

Alibaba zal ook in 2027 de wereldleider in detailhandel zijn, met een groei van de totale netto omzet - e-commerce en fysieke winkels - in 2027 tot $1,5trn. Amazon zal de op een na grootste online retail marktplaats zijn met $1.2trn aan totale netto omzet in 2027. 

Het aantal marktplaatsen voor derden dat wereldwijd actief is, is sinds 2007 met meer dan 500% gestegen, waarbij levensmiddelen tussen 2022-2027 de snelst groeiende categorie voor online verkoop door derden zal zijn, met een samengestelde jaarlijkse groei van de verkoop door derden van 11%. De huishoudelijke en dierlijke verzorging zal de op een na snelst groeiende categorie zijn, met een groei van de verkoop door derden van 10,6%, en de verkoop door derden in de categorie kantoorartikelen groeit met 10,5% CAGR.

In China is de verkoop door derden momenteel goed voor bijna 80% van de online verkoop.

"De meest succesvolle detailhandelaren, zowel nu als in de toekomst, zullen marktplaatsen van derden gebruiken. zegt Deren Baker, CEO van Edge by Ascential.