New York City maakt de weg vrij voor een duurzamer en efficiënter bezorgsysteem. NYC Department of Transportation commissaris Ydanis Rodriguez onthulde onlangs plannen om het gebruik van grotere bakfietsen met trapondersteuning toe te staan, met als doel het aantal vrachtwagens dat de straten van de stad verstopt te verminderen.

Het hoopt daarmee meer veiligheid en duurzaamheid te bewerkstelligen. "Een groter gebruik van bakfietsen zal ongelooflijke milieu- en veiligheidsvoordelen opleveren voor New York City door het aantal grote, sterk vervuilende vrachtwagens in onze straten te verminderen," deelde Rodriguez. Hij benadrukte verder de aanzienlijke potentiële impact op het milieu: "Slechts twee bakfietsen kunnen één bakwagen vervangen, waardoor de veiligheid toeneemt en de CO2-uitstoot met 14 ton per jaar afneemt - gelijk aan 30.872 afgelegde autokilometers."

De kern van de voorgestelde verandering is een uitbreiding van de specificaties die zijn toegestaan voor bakfietsen. De nieuwe regels staan fietsen met trapondersteuning toe die tot 48 inch breed zijn en vier wielen kunnen hebben. Deze veranderingen, in combinatie met de trapondersteuningstechnologie, zorgen ervoor dat deze fietsen zware leveringen probleemloos aankunnen. Daarentegen beperken de huidige regels deze voertuigen tot een breedte van 36 inch, waardoor de mogelijkheid van een vierde wiel wordt uitgesloten.

Vrachtfietsleveringen zijn sinds de start van NYC DOT's Commercial Cargo Bike Pilot Program in 2019 enorm in populariteit gestegen. Vorig jaar alleen al ondernamen deze milieuvriendelijke vervoersmiddelen meer dan 130.000 ritten, waarbij ze een verbazingwekkende vijf miljoen pakketten afleverden. Deze overgang resulteerde in een enorme vermindering van meer dan 650.000 ton CO2-uitstoot en bevestigt hun rol als efficiënte last-mile leveringsoplossing.

Corey Hannigan, de Active Transportation Program Manager bij de Tri-State Transportation Campaign, wees echter op de unieke uitdagingen waar NYC voor staat. "New York is de dichtstbevolkte stad van het land, maar ruwweg 90% van onze vracht wordt vervoerd door vrachtwagens die concurreren om de zeer beperkte parkeerruimte en de toenemende verkeersopstoppingen." Hij wees ook op de trage groei van e-cargo fietsen in de stad in vergelijking met Europese tegenhangers en gaf de schuld aan bestaande beperkingen en infrastructurele hindernissen.

Met wereldwijde transporteurs zoals DHL en UPS die al standaard 48 inch brede bakfietsen gebruiken, gelooft Hannigan dat het toestaan van bredere fietsen meer fabrikanten en transporteurs de markt op zal lokken, waardoor de kosten uiteindelijk omlaag zullen gaan.