Technische Unie heeft recent twee nieuwe elektrische vrachtwagens van het merk BYD in gebruik genomen, wat het begin markeert van een aanzienlijke uitbreiding van hun groene vloot.

De twee BYD-vrachtwagens zullen dienst doen in Amsterdam en Utrecht. Bovendien staan er nog eens 12 elektrische vrachtwagens van hetzelfde merk op de planning om later dit jaar geleverd en in gebruik genomen te worden. Aan het eind van 2023 zal het totaal aantal elektrische vrachtwagens van Technische Unie oplopen tot 18, inclusief hun huidige vloot van vier.

Henk Tol, manager distributie bij Technische Unie, licht toe: “De 14 nieuwe elektrische vrachtwagens worden ingezet voor levering in de centra van grote en middelgrote steden, net als onze 4 huidige elektrische vrachtwagens. Met 18 elektrische vrachtwagens kunnen wij straks emissievrij leveren in de belangrijkste stadscentra.”

Maar dat is niet het enige dat Technische Unie onderneemt om hun transport te vergroenen. Tol vervolgt: “Ook voor onze reguliere vrachtwagens zoeken we naar manieren om de afgelegde kilometers te vergroenen. Zo gebruiken we waar mogelijk HVO100, een biobrandstof die veel minder CO2-uitstoot veroorzaakt. Onze vrachtwagens kunnen daarop rijden en dit doen we al op een aantal regionale routes. Verder hebben we pilots gedaan met elektrische cargobikes en Light Electric Vehicles. We zijn nu bezig met het filteren van orders met kleine artikelen uit de goederenstroom, zodat deze met duurzamere transportmiddelen geleverd kunnen worden.”

Technische Unie is al sinds 2012 actief bezig met CO2-reductie binnen hun transportafdeling. “Reeds in 2012 zijn wij begonnen met aanpassingen zoals zuinig rijden, de juiste bandenspanning en bijvoorbeeld het rijden van slimme routes. Dat heeft al geleid tot een aanzienlijke CO2-reductie en ons Lean & Green-certificaat. En we zetten deze groene trend voort, te beginnen met de ingebruikname van de 14 nieuwe BYD elektrische vrachtwagens,” sluit Tol af.