Het Zweedse H&M onderneemt stappen - waaronder het tijdelijk heropenen van zijn winkels - om haar voorraad te verkopen om vervolgens zijn bedrijfsactiviteiten in Rusland volledig stop te kunnen zetten.

Verwijzend naar "huidige operationele uitdagingen en een onvoorspelbare toekomst", kondigde de fast-fashion reus maandag aan dat het besloten heeft het proces van afbouw van zijn activiteiten in Rusland te beginnen. H&M's besluit komt nadat de retailer begin maart zijn 170 winkels in Rusland tijdelijk sloot vanwege de inval in Oekraïne. En het volgt op soortgelijke stappen van andere grote merken, waaronder Nike, McDonald's en Starbucks.

Als onderdeel van het afbouwproces is H&M van plan zijn winkels in Rusland tijdelijk opnieuw te openen voor een beperkte periode om de resterende voorraad te verkopen. Het bedrijf is sinds 2009 actief in Rusland. Het is H&M's zesde grootste markt.

"Na zorgvuldige overweging zien we het als onmogelijk, gezien de huidige situatie, om onze activiteiten in Rusland voort te zetten," zei Helena Helmersson, CEO, H&M Group.  "We zijn diep bedroefd over de gevolgen die dit voor onze collega's zal hebben en zeer dankbaar voor al hun harde werk en toewijding. Verder willen we onze klanten bedanken voor hun steun door de jaren heen."

Het vertrek van H&M uit het land zal de onderneming 2 miljard Zweedse Kronen (ongeveer 191 miljoen dollar) kosten. Het bedrag zal als eenmalige kosten worden opgenomen in de resultaten van de detailhandelaar over het derde kwartaal.

"De nadruk ligt nu op een verantwoorde afbouw van de activiteiten en op het zo goed mogelijk ondersteunen van alle betrokken collega's in de komende maanden," verklaarde het bedrijf.