Volgens het Russische e-commercebedrijf Ozon ligt er voor Chinese bedrijven een prachtige kans om hun positie in de Russische online shoppingsector uit te breiden, nu Westerse bedrijven het land links laten liggen vanwege de oorlog in Oekraïne.

Slechts 10% van de aankopen wordt in Rusland momenteel online gedaan. In China ligt dit aandeel op 30%, zo becijferde Simon Huang, hoofd van de Chinese vestiging van Ozon. Vorig jaar steeg het bruto handelsvolume van e-commerce in Rusland met 30%. Dit jaar wordt een groei van 25% tot 30% verwacht. Het vertrek uit Rusland van Europese en Amerikaanse bedrijven vanwege het conflict tussen Rusland en Oekraïne creëren kansen voor Chinese e-commercebedrijven. Verwacht wordt dat Chinese bedrijven de Russische markt zullen betreden via online kanalen en later fysieke winkels zullen openen. 

Gegadigden zijn WildBerries, de belangrijkste concurrent van Ozon, en Temu, de internationale tak van Pinduoduo. De Chinese bedrijven maken gebruik van goedkope magazijnen in het noordoosten van China voordat ze goederen naar Rusland verschepen. Bovendien is Ozon een samenwerking aangegaan met China Postal Express & Logistics om een logistiek netwerk tussen de twee landen op te zetten.

Door het toenemende gebruik van de Chinese yuan bij internationale betalingen tussen Rusland en China worden de economische banden verder aangehaald en wordt de handel tussen de twee landen vergemakkelijkt.