Omzet e-commerce in vier jaar tijd verdubbelt; magische grens van 1 biljoen doorbroken
Omzet e-commerce in vier jaar tijd verdubbelt; magische grens van 1 biljoen doorbroken
Mede dankzij de door de pandemie aangejaagde groei verwacht FTI Consulting dat de online detailhandel dit jaar een omzet van € 1,07 biljoen zal bereiken, drie jaar eerder dan het Amerikaanse adviesbureau eerder had voorspeld.
FTI Consulting voorspelt dat de online detailhandel in het derde kwartaal van dit jaar de magische grens van € 1 biljoen zal bereiken, een verdubbeling ten opzichte van vier jaar eerder. In het beginstadium van de pandemie vermeed het winkelend publiek winkels om de verspreiding van Covid-19 te verminderen, waardoor de uitgaven aan e-commerce stegen, of zoals FTI het noemt "vier kwartalen van hypergroei".
Nu heeft het winkelend publiek zorgen over de hoge inflatie en een mogelijke recessie die hun financiën overhoop zou kunnen halen, aldus het rapport, dat verwacht dat de raketachtige groei van e-commerce daardoor zeker zal afzwakken. De online verkoop in de afgelopen twee jaar werd zowel gedreven door noodzaak - thuiswinkelen vanwege lockdowns en gesloten winkels - als door meer vrij besteedbaar inkomen dankzij stimuleringsmaatregelen van de overheid, een snel herstel van de werkgelegenheid en meer spaargeld," zei J.D. Wichser, hoofdonderzoeker van retail en consumentenproducten bij FTI Consulting. "Dit zal in de loop van de tijd veranderen, verergerd door de recente inflatiedruk, die naar verwachting de totale detailhandelsuitgaven in de tweede helft van 2022 zal vertragen en snel de voornaamste bron van stress wordt onder consumenten, die niet weten hoe lang dit zal aanhouden."
Adobe deed vorig jaar een soortgelijke voorspelling over de uitgaven voor e-commerce. Begin 2021 voorspelde het bedrijf dat de uitgaven voor e-commerce in 2022 € 1 biljoen zouden bereiken.
De piek in de e-commerce verkoop is echter niet helemaal gunstig geweest voor winkeliers en verwacht wordt dat fysieke winkels een belangrijk kanaal zullen blijven in de toekomst. Een Forrester rapport uit 2021 schatte dat bijna driekwart van de detailhandelsverkopen in de Verenigde Staten in 2024 nog steeds in fysieke winkels zal plaatsvinden. Opereren als een online-only retailer blijft ook een uitdaging. Uit een enquête van Ipsos voor Publicis Sapient en Salesforce onder internationale leiders in de detailhandel bleek dat 44% van de online-retailers niet winstgevend was, tegenover 20% van de stenen retailers.
13 juli 2022 om 13:00 Laatst gewijzigd: 04 januari 2023 om 12:152 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.