De supply chain van Nike is verstoord door de pandemie, maar nieuwe "samenwerkingsrobots" zullen helpen om de duurzaamheidsidealen te bereiken en aan de verwachtingen van de klant te voldoen. Nike heeft meer dan 1.000 robots geïnstalleerd om te helpen bij de verzending van bestellingen vanuit zijn distributiecentra. Nike heeft de robotvloot verwelkomd vanwege de verstoring van de wereldwijde toeleveringsketen door COVID-19.
De robots verwerken de digitale orders af in Nike's supply chain. Cobots, hoe Nike ze zelf noemt, ondersteunen nu de fabrieksmedewerkers van Nike bij het sorteren en verpakken van sportkledingproducten, omdat sommige menselijke medewerkers te ziek blijven om te werken.
Nike heeft bekendgemaakt dat de robots het bedrijf hebben geholpen zijn digitale ordercapaciteit in Noord-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Afrika te verdrievoudigen.
"De uitdagingen en beperkingen die de pandemie met zich meebrengt, hebben onze teams ertoe aangezet om de manier waarop we consumenten van dienst zijn te transformeren door de implementatie van nieuwe technologieplatforms, automatisering en procesverbetering in onze operaties", aldus Andrew Campion, Chief Operating Officer van Nike.
In een recent rapport gaf Nike toe dat fabriekssluitingen in Vietnam en Indonesië als gevolg van Covid-19, ervoor zorgden dat het bedrijf drie maanden productie verloor tijdens het eerste kwartaal van boekjaar 2022. Vietnam levert 51% van Nike's schoeisel en 30% van Nike's kleding. In Indonesië wordt 24% van Nike's schoeisel geproduceerd, naast 12% van Nike's kleding.
In een pandemie investeren in verduurzaming? Just Do It
Tijdens de pandemie heeft de sportkledingtitaan ook een distributiecentrum geopend dat op hernieuwbare energie draait en waar 95% van het ter plaatse geproduceerde afval wordt gerecycleerd.
Ondanks de tegenslagen van de pandemie blijft Nike zich inzetten om zijn duurzaamheidsinitiatieven uit te breiden en zijn toeleveringsketen te ondersteunen.
Het bedrijf is vastbesloten om in de komende vijf jaar afval uit zijn toeleveringsketen te verbannen en tegen 2025 koolstofvrij te worden.
"Ons nieuwe Court Distribution Centre vertegenwoordigt Nike's voortdurende investering in een snelle en flexibele toeleveringsketen om het volledige assortiment van onze producten te leveren aan consumenten wanneer zij dat willen, waar zij dat willen," aldus Eric Sprunk, Chief Operating Officer van Nike. "Deze ultramoderne faciliteit zal ons reactievermogen vergroten terwijl we onze digitale groei versnellen en miljoenen consumenten in Europa, Afrika en het Midden-Oosten beter van dienst kunnen zijn."