Opnieuw verwachten Nederlandse consumenten dat ze over vijf jaar een groter deel van hun uitgaven online zullen doen. Het verwachte aandeel van online verkopen is gestegen van 37% in 2025, tot 40% in 2026, en tot 41% in 2027. Met de grote hoeveelheid online aankopen van de afgelopen jaren in het achterhoofd, verwachten de consumenten dat de verschuiving naar online de komende jaren zal doorzetten. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van ShoppingTomorrow, het onderzoeksprogramma van Thuiswinkel.org, is uitgevoerd door GfK.
Uit de studie blijkt verder dat 53% van de consumenten verwacht dat ze over vijf jaar de helft of meer van hun online aankopen via de smartphone zullen doen. Dit was gelijk aan 48% vorig jaar. 7% verwacht dat over vijf jaar alle online aankopen via mobiel gedaan zullen worden.
Mensen zien het winkelen via spraakassistenten iets minder rooskleurig in dan vorig jaar. 39% zegt dat over vijf jaar een groter deel van de online aankopen via stemassistenten zal worden gedaan, tegen 51% vorig jaar. Dit ondanks het feit dat het gebruik van verschillende spraakassistenten (zoals Google Assistant en Siri) wel toenam.
Toch denkt meer dan de helft van de consumenten dat over vijf jaar nog maar een paar grote spelers per bedrijfstak de baas zullen zijn (61%). Bovendien verwacht 58% dat aankopen grotendeels via marktplaatsen zullen worden gedaan.
Opzoek naar meer technologie in winkels
Consumenten staan over het algemeen positief tegenover technologische ontwikkelingen die het winkelen vergemakkelijken en verbeteren. Maar er is nog ruimte voor verbetering als het gaat om het gebruik van technologie (bv. schermen, mobiele toestellen) in winkels. De helft van de consumenten zegt tevreden te zijn over het gebruik van technologie tijdens het afrekenen. Maar slechts een derde zegt tevreden te zijn over hoe winkeliers technologie gebruiken om het keuzeproces in de winkel gemakkelijker of sneller te laten verlopen of hoe winkeliers informatie van hun website in de winkel beschikbaar maken.
Duurzaamheid de norm over 5 jaar
Duurzaamheid is voor 21% van de consumenten een doorslaggevende factor bij het kopen van producten, maar ze letten bij het kopen van duurzame producten nog steeds op de prijs en minder op de aspecten waarin duurzaamheid een rol speelt (zoals materialen, land van herkomst, etiket, enz.).
Tegelijkertijd verwacht 73% van de Nederlandse consumenten dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen over vijf jaar een norm zijn waarmee in elke winkel rekening wordt gehouden. "Thuiswinkel.org werkt momenteel aan een duurzaamheidskeurmerk, dat we met de hele keten vormgeven. Samen werken we aan een duurzamere wereld voor de huidige en toekomstige generaties. Webwinkels zouden er goed aan doen hun duurzaamheidsinitiatieven bekend te maken, want samen kunnen we de consument op weg helpen," aldus Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.
06 juli 2022 om 14:00 Laatst gewijzigd: 09 mei 2024 om 23:153 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.