Ondanks de vrees voor inflatie verwachten retailers dat consumenten deze zomer meer zullen uitgeven. 61% van de consumenten is van plan om op "feestdagen" zoals Prime Day te gaan shoppen en 76% van hen zegt evenveel of meer uit te geven als vorig jaar, zo blijkt uit gegevens van Adobe Commerce.
Consumenten willen steeds meer personalisatie in hun winkelervaring, zo blijkt uit talrijke onderzoeken, met als topkeuzes onder meer buy now, pay later (BNPL) en snellere verzendopties, meldde Adobe. Bijna tweederde van de respondenten (72%) zei dat ze verzending op dezelfde dag of binnen twee dagen willen, terwijl gepersonaliseerde promoties of aanbevelingen (61%) en BNPL (43%) de belangrijkste aankooptriggers zijn.
"Retailers die consumenten willen aantrekken, zullen moeten navigeren door een steeds dynamischer commerce landschap", zegt Tory Brunker, senior director product marketing, commerce bij Adobe. "Niet alleen hebben retailers te maken met toegenomen concurrentie voor consumentenuitgaven nu de inflatie nieuwe hoogten heeft bereikt, de consument van vandaag verwacht ook dat winkelervaringen worden afgestemd op hun individuele behoeften."
De populairste categorieën tijdens de zomeruitverkoop waren kleding, genoemd door 43% van de respondenten, gevolgd door huishoudelijke artikelen/huisverbetering (29%), gezondheid en schoonheid (26%), computers en elektronica (22%), huisdierproducten (17%) en speelgoed (16%).
Wat betreft het anticiperen op zomerdeals en kortingen, is er een glijdende schaal van enthousiasme voor consumentenbestedingen: 85% van de Gen Z-consumenten zegt enthousiast te zijn over Prime Day en andere evenementen, dalend tot 79% voor Millennials, 64% voor Gen X en 38% voor babyboomers.
Hoewel meer dan de helft van de ondervraagde shoppers (56%) zegt geld te besparen door op Prime Day te winkelen, bleek uit een analyse van CommerceIQ dat de kortingen op niet-elektronische artikelen over het algemeen niet hoger zijn dan op andere dagen, meldde The Wall Street Journal. Ongeveer een derde van de consumenten uit het Adobe-onderzoek (32%) zag zomerdeals als een manier om de seizoensinkopen voor te zijn, terwijl 23% de back-to-school aankopen alvast gedaan te hebben.
Nu de vrees voor inflatie toeneemt, zegt iets minder dan een kwart van de respondenten (24%) dat ze niet van plan zijn deel te nemen aan de zomerdealdagen wegens een gebrek aan vrij besteedbaar inkomen. Bijna twee derde (64%) vreest dat er dit jaar minder deals zullen zijn, ondanks het feit dat grote Amerikaanse retailers als Walmart en Target kortingen willen inzetten om overtollige voorraden kwijt te raken.