De logistieke tak van de Chinese e-commerce gigant Alibaba Group Holding wil de komende jaren het aanbod met koeriersdiensten uitbreiden in Brazilie. Cainiao Network wil over drie jaar meer dan 1.000 steden in het Zuid-Amerikaanse land bedienen.

Cainiao is ook van plan het aantal sorteercentra in Brazilië uit te breiden tot 10, verspreid over zeven staten. Daarnaast wil het tegen 2025 1.000 slimme pakketkluizen neerzetten in 10 grote steden, zo laat het bedrijf weten in haar driejarenplan. Cainiao heeft momenteel twee sorteercentra in Mexico en Chili.

De logistieke reus is sinds 2018 aanwezig is in Brazilië en is dit jaar begonnen met het uitbreiden van haar aanbod met internationale koersiersdiensten, inklaring en last-mile leveringen, voor AliExpress. "Door de samenwerking met Cainiao zullen meer Braziliaanse merken profiteren van de mogelijkheden op de Chinese consumentenmarkt," zei Augusto Souto Pestana, voorzitter van het Braziliaanse Agentschap voor Handels- en Investeringsbevordering.

Behalve het sneller verzenden van pakketten binnen de Braziliaanse landsgrenzen, zal Cainiao ook zorgen voor meer lucht- en zeeroutes met China. Het bedrijf voert momenteel acht gecharterde vluchten per week uit die voornamelijk de Braziliaanse export van koffie, noten en bijenlijm naar China vervoeren.

Brazilië is een van de belangrijkste opkomende markten voor e-commerce. De omzet uit online winkelen bedroeg vorig jaar 26,1 miljard dollar. Het aantal mensen dat online aankopen doet, sprong in 2020 met 40 procent omhoog ten opzichte van het jaar daarvoor als gevolg van Covid-19 en verschuivingen in de bestedingsgewoonten van consumenten, volgens het eEbit Webshoppers rapport van 2021.