Logistiek dienstverlener Trimodal Europe stopt na anderhalf jaar met de treindienst Maasvlakte Shuttle. Vanaf morgen zal de dienst niet langer operationeel zijn.

In 2022 introduceerde Trimodal Europe de Maasvlakte Shuttle om congestieproblemen rondom de Rotterdamse haven aan te pakken. De duurzame treinverbinding tussen het Rail Service Centrum (RSC) en diverse diepzeeterminals op de Maasvlakte haalde wekelijks meer dan 1.600 TEU van de weg en vervoerde deze per spoor, wat tijd bespaarde en CO2-uitstoot verminderde.

Na de coronapandemie steeg de vraag naar intermodale oplossingen door een tekort aan chauffeurs. De Maasvlakte Shuttle bood een belangrijke modal shift bij het RSC, waardoor vrachtwagens hun containers in de Waalhaven konden lossen en verder vervoer in het havengebied werd verminderd.

In 2023 kampte de dienst echter met economische uitdagingen, afnemende volumes, het wegvallen van opdrachtgevers en stijgende gebruikskosten van het spoor. Oncontroleerbare factoren zoals tijdslots en capaciteitsplanning bij terminals speelden ook een rol. Hierdoor besloot de directie van Trimodal Europe de Maasvlakte Shuttle te stoppen.

"Ondanks dat wij nog steeds geloven in de modal shift als de meest kansrijke route voor het oplossen van de vervoers- en congestieproblemen die in Nederland alsmaar groter worden, zijn wij vanuit ondernemersoogpunt helaas genoodzaakt om voor nu te besluiten om de Maasvlakte Shuttle uit ons intermodale transportaanbod te halen," aldus de directie.