Alibaba heeft onlangs een nieuwe investering ter waarde van $ 912 miljoen (€ 912 miljoen) gedaan in e-tailer Lazada, om zijn aanwezigheid in Zuid-Oost Azië te consolideren en van Lazada de kwartiermaker voor Europa te maken. Deze investering komt bovenop de $ 378,5 miljoen die Alibaba in mei in Lazada had geïnvesteerd.
Alibaba wil via Lazada haar positie in Zuid-Oost Azië consolideren en de waardering van Lazada langzaam laten groeien tot $ 100 miljard. Alibaba heeft te maken met een tragere groei van de online verkoop in China, terwijl haar internationale activiteiten nog maar 5% van de totale inkomsten uitmaken.
Daarom scheidde Alibaba onlangs haar internationale activiteiten van de rest van de groep. En vooral hoopt het Lazada, dat momenteel naar eigen zeggen 300 miljoen gebruikers heeft, op de Europese markt te lanceren en er een belangrijke groeimotor van te maken.
Een ambitieus plan dat momenteel de verantwoordelijkheid is van James Dong, die in het voorjaar door Alibaba aan het hoofd van Lazada werd gezet. In het afgesloten boekjaar, dat liep tot en met maart, noteerde Alibaba een stijging van 25% in haar internationale omzet, terwijl haar Chinese activiteiten in dezelfde periode met 18% groeiden. In het fiscale jaar in kwestie genereerde de Alibaba groep een opbrengst van CHY853 miljard (€123 miljard), terwijl het bedrijfsresultaat CHY69 miljard (€9,9 miljard) bedroeg.