Er is groen licht voor de bouw van de langverwachte Markiezaat Container Terminal aan de kop van Noordland in Bergen op Zoom. Met de uitgifte van de milieuvergunning heeft bouwbedrijf H.Essers alle benodigde vergunningen verkregen en start het met de voorbereidende werkzaamheden. De definitieve afmetingen van de terminal hangen nog af van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

De nieuwe terminal, die naar verwachting begin 2026 operationeel zal zijn, zal de huidige binnenlandse terminal volledig vervangen. Het zal beschikken over een versterkte kade van 325 meter, twee containerkranen, twee reach stackers en 19.000 zonnepanelen. Daarnaast wordt er 45.000 vierkante meter aan extra magazijnruimte gebouwd, waardoor het totaal op 210.000 vierkante meter komt.

Met een maximale capaciteit van 250.000 TEU per jaar en de strategische ligging aan het Schelde-Rijnkanaal, zal de nieuwe terminal dienen als een ideale consolidatiehub. Grotere binnenvaartschepen kunnen bij de terminal worden geladen en zendingen kunnen worden gebundeld, wat voldoet aan de behoeften van de nabijgelegen zeehavens Rotterdam en Antwerpen, en bedrijven die importeren en exporteren via deze havens.

"Als bedrijf richten we ons steeds meer op transport via binnenwateren, en deze terminal zal ongeveer 260 vrachtwagens per dag van de weg halen. De verbeterde toegankelijkheid van de nieuwe offshore terminal vanuit het Schelde-Rijnkanaal vermindert ook het verkeer door het bebouwde gebied. Andere initiatieven, zoals batterijlading, zonnepanelen en walstroom - waardoor dieselgeneratoren uit kunnen blijven tijdens havenverblijven - dragen aanzienlijk bij aan de vermindering van CO2 en stikstof," zegt Richard Klaassen, Operations Manager bij H.Essers.

De terminal en de nieuw ontwikkelde magazijnruimte zullen ook banen creëren: 150 direct en indirect tot 300. "We zijn ongelooflijk blij dat we nu de milieuvergunning definitief hebben veiliggesteld en kunnen beginnen met de bouw. Echter, wat betreft onze CEF Transport Infrastructure Works subsidieaanvraag, verwachten we pas in juni nieuws. Deze EU-steun is essentieel, naast onze eigen investering van 75 miljoen euro," voegt Klaassen toe.

Fase 1 omvat de verplaatsing van de huidige terminal naar de nieuwe locatie, met als doel begin 2026 volledig operationeel te zijn. Fase 2 omvat de bouw van de kade, walstroom en emissievrije portaalkranen, essentieel voor het realiseren van deze plannen, waarvoor de CEF-subsidie noodzakelijk is.