De Koninklijke RAI Vereniging heeft in samenwerking met VMS | Insight de nieuwste bevindingen van de derde "Monitor Lichte Bedrijfswagens" gepresenteerd. Dit onderzoek belicht een kritieke fase in de Nederlandse bedrijfswagenindustrie: de trage maar onvermijdelijke verschuiving naar elektrische voertuigen.

Het onderzoek onthult om te beginnen een opvallende kloof: terwijl grote wagenparkbeheerders proactief stappen zetten richting elektrificatie, worstelt het midden- en kleinbedrijf met deze overgang. Huub Dubbelman, voorzitter van de sectie personenauto’s en lichte bedrijfswagens, legt de nadruk op de noodzaak van stimulering en subsidies voor deze kleinere ondernemingen.

Zero emissie zones
Hoewel de bekendheid met Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) sterk toeneemt, toont het onderzoek aan dat dit bewustzijn nog niet volledig is omgezet in actie, vooral niet bij kleinere bedrijven.

BPM-vrijstelling
De afschaffing van de BPM-vrijstelling voor lichte bedrijfswagens leidt tot diverse reacties. Sommige bedrijven kiezen voor jonge occasions of dieselvoertuigen, terwijl anderen juist versneld overstappen naar elektrische alternatieven.

Keuzecriteria en aanschaf
Betrouwbaarheid blijft het belangrijkste criterium bij de keuze voor bedrijfswagens. Interessant is dat kosten en Total Cost of Ownership (TCO) steeds belangrijker worden, vooral voor middelgrote en grote wagenparken. De intentie tot aanschaf van elektrische voertuigen neemt toe, maar de huidige trend laat zien dat diesel nog steeds een aanzienlijk deel van de markt in beslag neemt.

Onzekerheid over overheidsbeleid en regelgeving
Hoewel de interesse in elektrische voertuigen toeneemt, toont het onderzoek aan dat de werkelijke overstap mogelijk vertraging oploopt, deels door onzekerheid en verwarring over overheidsbeleid en regelgeving. Desalniettemin blijft de markt dynamisch, met nieuwe merken die de concurrentie aangaan en de technologische vooruitgang die de actieradius en laadmogelijkheden verbetert.

Een cruciaal moment
De "Monitor Lichte Bedrijfswagens 2023" markeert een cruciaal moment in de Nederlandse bedrijfswagenindustrie. Met de huidige trends en uitdagingen staat de sector op een kruispunt: stimulering, duidelijk beleid en samenwerking zijn essentieel om de transitie naar een duurzamere toekomst te realiseren. Het is een tijdperk van verandering waarin zowel uitdagingen als kansen liggen voor alle spelers in de industrie, van kleine ondernemers tot grote wagenparkbeheerders.